Supermarkten volgen btw-verhoging | Levensmiddelenkrant

Supermarkten volgen btw-verhoging

NIEUWVEEN - Albert Heijn heeft relatief meer prijzen verhoogd sinds het nieuwe btw-tarief van kracht is. De prijsaanpassingen sinds 1 januari zijn op zichzelf beperkter dan bij Jumbo. De gemiddelde prijsverhoging komt wel overeen met de stijging van de BTW begin dit jaar van 6 procent naar 9 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau In Prijs Verhoogd. Jumbo heeft bij minder producten een prijsverhoging toegepast, maar per product is de prijs meer gestegen dan bij Albert Heijn. Bij beide supermarkten zijn zowel producten met een laag als met een hoog btw tarief in prijs gewijzigd.

Hoog btw tarief
Albert Heijn heeft de prijs van producten in het assortiment met hoog btw tarief in vier maanden tijd verhoogd met 1,0 procent. Jumbo verhoogde de prijzen in dezelfde categorie met 0.6 procent. Consumenten die producten met een laag BTW tarief kopen, zijn bij Albert Heijn voor een groot deel (86,2 procent) van het assortiment 3,6 procent duurder uit. Bij Jumbo is ongeveer de helft (68,5 procent) van de producten duurder geworden. Daar wordt nu 6,2 procent meer voor betaald.

Beweeglijkheid
De prijsontwikkeling in het assortiment van de supermarkten als totaal laat zien dat Albert Heijn de prijzen met gemiddeld 2,6 procent heeft verhoogd. Jumbo klanten zijn gemiddeld 2,9 procent meer geld kwijt aan hun boodschappen. De beweeglijkheid in de prijzen neemt inmiddels af. De prijzen fluctueerden tot half januari meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Sindsdien is dit beeld stabieler.

Bron: Levensmiddelenkrant