Formules

Supermarkten volgen btw-verhoging

Marleen Veldhuijzen |

Prijsverhogingen
Albert Heijn heeft relatief meer prijzen verhoogd sinds het nieuwe btw-tarief van kracht is. De prijsaanpassingen sinds 1 januari zijn op zichzelf beperkter dan bij Jumbo. Dat blijkt uit een onderzoek van Inprijsverhoogd. Jumbo heeft bij minder producten een prijsverhoging toegepast, maar per product is de prijs meer gestegen dan bij Albert Heijn. Bij beide supermarkten zijn zowel producten met een laag als met een hoog btw-tarief in prijs gewijzigd.

1,0
Albert Heijn heeft de prijs van producten in het assortiment met hoog btw-tarief in vier maanden tijd verhoogd met 1,0 procent. Jumbo verhoogde de prijzen in dezelfde categorie met 0,6 procent.

Laag btw-tarief
Consumenten die producten met een laag btw-tarief kopen, zijn bij Albert Heijn voor een groot deel (86,2 procent) van het assortiment 3,6 procent duurder uit. Bij Jumbo is ruim twee derde (68,5 procent) van de producten duurder geworden. Daar wordt nu 6,2 procent meer voor betaald.

2,6
De prijsontwikkeling in het assortiment van de supermarkten als totaal laat zien dat Albert Heijn de prijzen met gemiddeld 2,6 procent heeft verhoogd. Jumbo klanten zijn gemiddeld 2,9 procent meer geld kwijt aan hun boodschappen.

Stabieler
De beweeglijkheid in de prijzen neemt inmiddels af. De prijzen fluctueerden tot half januari meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Sindsdien is dit beeld stabieler. De gemiddelde prijsverhoging komt overeen met de stijging van de btw van 6 procent naar 9 procent.

jumbo.jpg