Vomar geeft rondleiding aan basisschoolleerlingen | Levensmiddelenkrant

‘Eén op zeven kinderen in Nederland is te zwaar’

Vomar geeft rondleiding aan basisschoolleerlingen

ALKMAAR – Veel scholen zetten zich in om kinderen meer bewust te maken van gezonde voeding. Eén van die initiatieven is de actie van basisschool De Rank uit Alkmaar.

Geschreven door Frits van Wolveren

De leerlingen uit groep 3 van de basisschool bezochten onlangs de Vomar supermarkt in Alkmaar. Het bezoek vormde een praktisch onderdeel van het thematische lesprogramma over gezondheid en voeding waaraan in alle groepen van de school aandacht wordt gegeven. Uit recent onderzoek van het Voedingscentrum is naar voren gekomen dat één op de zeven kinderen te dik is. Zowel via de landelijke overheid als regionaal worden initiatieven genomen om door samenwerking tussen overheid, supermarkten en fabrikanten, o.a. door voorlichting op scholen, bedrijfsbezoeken en kooklessen kinderen meer bewust te maken van gezonde voeding. “Bij Vomar maken we het mensen graag gemakkelijk om een gezondere en bewuste keuze te maken. Onze Laagste Prijs Garantie maakt dit bovendien voor elk budget toegankelijk. Wij vinden het belangrijk dat met name kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van het belang van gezonde voeding. Dat is eveneens terug te zien in veel van onze lokale sponsor-initiatieven en in dit mooie winkelbezoek”, zegt Aart van Haaren, algemeen directeur van Vomar.

Bezoek
Filiaalmanager René Bakker heeft de 17 leerlingen samen met hun juf Hanneke Zintel een rondleiding gegeven door zijn winkel. De manager vertelde over de indeling van de winkel, zoals waarom de groenteafdeling zich vooraan de winkel bevindt? Maar ook hoe de kassa werkt en hoe de supermarkt wordt bevoorraad. Volgens Zintel staan er nog vervolglessen, zoals het nabouwen van een supermarkt op school, op het programma. “We gaan dan nader in op de indeling van de winkel en aspecten als reclame”, zegt de juf die allerlei mogelijkheden ziet om dit praktijkbezoek te verbinden met de ‘verplichte’ leerstof. “De relatie met rekenen bijvoorbeeld ligt voor de hand.” Ook Bakker is enthousiast en vindt dat het bezoek navolging verdient. “We werken er op deze manier aan mee dat kinderen opgroeien tot bewuste consumenten.”

Navraag bij de brancheorganisatie CBL laat zien dat zij zich meer richten op het voorgezet onderwijs zoals mbo en hbo. Else de Kwaadsteniet, van het CBL: “Wij zijn als partner betrokken bij Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). Hierin werken gemeenten samen om de omgeving van het kind positief te beïnvloeden, zoals thuis, op de kinderopvang en op school. Bekend is wel dat supermarktondernemers van de diverse formules zelf acties ontwikkelen”. Het Voedingscentrum daarentegen heeft specifieke lespakketten ontwikkeld voor de basisschool, over onder meer de onderwerpen smaak, lekker en fit, Ik eet beter. Voor groep 7 en 8 van de basisschool hebben zij het programma ‘Supershopper’.

Initiatieven
Onlangs lanceerde supermarktketen Jumbo het kookboek voor kinderen ‘Helden in de keuken’. Dit kookboek voor kinderen, gericht op gezonde maaltijden, is gekoppeld aan een spaaractie die de komende weken loopt. Dit initiatief is vooral gefocust op de directe omgeving van het kind, het zelf koken thuis.

Bron: Levensmiddelenkrant.nl