Campagne 'Zo kan het ook' gelanceerd | Levensmiddelenkrant

Campagne 'Zo kan het ook' gelanceerd

GIESSEN - Met de slogan ‘Zo kan het ook’ is deze week de eerste landelijke campagne voor een plantaardiger voedingspatroon gelanceerd. Initiatiefnemer Green Protein Alliance (GPA) laat met deze meerjaren campagne in tekst en beeld zien dat voor ieder dierlijk product of recept ook een plantaardig alternatief bestaat. Consumenten worden door de campagne uitgedaagd om bewust na te denken over de keuze voor een dierlijk of plantaardig product.

Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen consumenten 61 procent van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39 procent uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 is volgens GPA cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat.

Onderschrijven
Deze opvatting is recent ook gedeeld door het Nederlands Planbureau voor de Leefomgeving. Zij onderschrijven volgens GPA het belang van duurzamere voeding door een verschuiving van dierlijke naar plantaardige producten. GPA heeft zichzelf als eerste doel gesteld de eiwitbalans in het Nederlands voedselpatroon te herstellen naar 50 procent plantaardige eiwitten in 2025.

Plantaardige keuzes
De #zokanhetook campagne maakt gebruik van beelden van populaire dierlijke producten, zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring. Op deze beelden is te zien hoe hiervoor ook plantaardige keuzes gemaakt kunnen worden zoals kidney bonen, edamame boontjes, amandelen, champignons en wakamé zeewier. Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Hier zijn recepten voor ‘nieuwe klassiekers’ te vinden. Deze laten zien hoe consumenten klassiekers zoals pasta bolognese kunnen omtoveren in een plantaardig recept door bijvoorbeeld het gehakt door linzen te vervangen.

Bron: Out.of.Home Shops