INTERVISIE 2019 brengt branche samen | Levensmiddelenkrant

INTERVISIE 2019 brengt branche samen

ETTEN - De branche is continu in beweging en iedereen is zoekende naar zijn of haar positie, waarmee ze onderscheidend proberen te zijn. Volgens Gerrit en Marjo Grievink van Focusplaza is het belangrijk om kennis samen te brengen.

“Op een laagdrempelige manier willen we verbinding leggen tussen fabrikanten en retailers. Uiteindelijk moeten we samen inspelen op ontwikkelingen, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het proces. Iedereen wil zijn of haar business laten groeien, maar ook zichzelf”, zegt Gerrit, algemeen directeur bij Focusplaza. Focusplaza organiseert op 26 november voor de tweede keer INTERVISIE, waar retailers, ondernemers, fabrikanten en leveranciers samenkomen. “Op een no-nonsens manier komt iedereen makkelijk met elkaar in contact om inzicht te krijgen in de huidige trends en ontwikkelingen”, vertelt projectmanager Marleen Jansen. “Er zijn sprekers, maar daarnaast gaan we in kleine groepjes in discussie over thema’s die in onze branche spelen. We doen dit, omdat je op zo’n dag als deze kennis kunt delen en dus ook van elkaar leert. Iedereen heeft te maken met veranderende wetgeving en heeft de handen in het haar over hoe ze dit moeten aanpakken.”

Regie
De grootste ontwikkeling van de afgelopen jaren is volgens Marjo en Gerrit dat de consument de regie heeft overgenomen. De vraag is hoe je die regie als fabrikant of retailer kan terugkrijgen. “Ikea is hier een goed voorbeeld van, want die trekt de klant naar zich toe met het restaurant, waar de goedkope ontbijtjes en Zweedse balletjes ontzettend populair zijn. Met die aantrekkingskracht hebben ze de klant binnen en hoeven ze enkel ervoor te zorgen dat er nog beddengoed, een pan of een bijzettafel wordt aangeschaft”, legt Gerrit uit die ziet dat de retailbranche ermee worstelt om relevant te blijven. “Op dezelfde manier doorgaan als de afgelopen twintig jaar, is niet meer mogelijk. We moeten innoveren om overeind te blijven.”

Start-ups
Een andere ontwikkeling waar fabrikanten en retailers het volgens Marjo moeilijk mee hebben, is het omarmen van start-ups. “Er komt meer ruimte voor nieuwe bedrijven, die niet traditioneel opereren. Aan de andere kant zijn er veel uitvallers, maar deze ondernemers hebben lef en beginnen gewoon opnieuw met een ander product. Ze hebben een hele andere mindset en doen het gewoon, zonder eerst een product maandenlang te testen en aanpassingen te doen. Start-ups maken een product, zetten het op de markt en zien wel hoe het loopt. Het is voor grotere organisaties wel een optie om met een start-up de handen ineen te slaan en via die weg een nieuw product op de markt te brengen. Dan kun je sneller opschalen en dat is meer toekomstbestendig”, legt Marjo uit.

In de twintig jaar dat Focusplaza nu bestaat zien Gerrit en Marjo continu dezelfde ontwikkeling, namelijk de zoektocht toegevoegde waarde. “Alleen gaat het nu sneller dan ooit”, stelt Gerrit.
Meer informatie over onderwerpen, sprekers en het volledige programma zijn hier te vinden. 

Bron: Levensmiddelenkrant.nl