'Juiste verkoopafhandeling levert klanten op' | Levensmiddelenkrant

'Juiste verkoopafhandeling levert klanten op'

HOUTEN - Eén van de grootste ergernissen van klanten bij het doen van hun boodschappen is de wachttijd bij de kassa. Mede daarom is er sprake van een enorme toename aan mogelijkheden van verkoopafhandeling. Dat blijkt uit onderzoek van Financieel Retailspecialist Marshoek. Ook de wensen van de diverse klantgroepen lopen nogal uiteen als het gaat om hun ideale verkoopafhandeling.

In Nederland heeft de zelfscankassa al een geruime tijd geleden zijn intreden gedaan. De kassa’s met een kassière en een lopende band verdwijnen steeds vaker uit de supermarkt. De eerste supermarkt zonder deze al jarenlang dienstdoende kassa’s heeft haar deuren al geopend. Alles wordt er aan gedaan om de klant zo snel mogelijk en zo efficiënt mogelijk haar boodschappen te laten doen. 

Sociaal contact
Marshoek heeft onderzoek gedaan naar de ideale verkoopafhandeling van verschillende klantengroepen. Deze klantengroepen bestonden uit ouderen, studenten, starters, alleenstaanden en gezinnen. Tevens is er onderscheid gemaakt tussen grote boodschappen en kleine boodschappen. Uit dit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ouderen sociaal contact bij de kassa zeer belangrijk vinden. Slechts vier op de tien ouderen heeft interesse in een hoge afrekensnelheid. Ook geeft driekwart van de ouderen aan het belangrijk te vinden om de mogelijkheid te hebben om contant te kunnen betalen. Bij deze klantengroep krijgt voor zowel de grote als kleine boodschappen de reguliere kassa de voorkeur boven andere afrekenmethodes.

Studenten, starters en alleenstaanden hebben hele andere behoeftes voor het afrekenen van hun boodschappen. Sociaal contact bij de kassa vinden zij niet van belang. Zij zien liever een hoge afrekensnelheid. Maar liefst negen op de tien van hen geeft aan dit zeer belangrijk te vinden. Voor de kleine boodschappen gebruiken zij het liefst een zelfscan kassa, voor de grotere boodschappen maken zij graag gebruik van een handscanner.

Zelfscan
Gezinnen zijn de grootste zelfscangebruikers in de supermarkt. Zeven op de tien van hen gebruiken zelfscan bij het doen van grote boodschappen. De belangrijkste reden om zelfscan te gebruiken, is volgens hen om de boodschappen niet in en uit te hoeven pakken. Daarnaast geven zij aan het vooraf inzicht in het bonbedrag belangrijk te vinden. Bij het doen van kleine boodschappen is afrekensnelheid van groot belang. Negen op de tien gezinnen geeft aan dit belangrijk te vinden.

Bij een vernieuwing van de kassasystemen in de supermarkt spelen verschillende factoren een rol om de juiste betaalmethodes te kiezen. Het is volgens Marshoek belangrijk om rekening te houden met het beschikbare investeringsbedrag, het aantal vierkante meters vloeroppervlak en de wensen van de ondernemer. Maar volgens de retailspecialist staat de klant zoals altijd voorop. Retailers doen er volgens hen goed aan om te kiezen voor kassasystemen die aansluiten bij de verschillende types klanten die veelal boodschappen doen bij de desbetreffende supermarkt.

Bron: Levensmiddelenkrant