Lidl_Vemondo_Metzgerfrisch_Ausschnitt.jpg ehakt en vegan gehakt naast elkaar bij Lidl Duitsland, tegen dezelfde prijs.

Formules

Lidl trekt prijzen eigen vegan merk gelijk met vleesproducten

NECKARSULM – Lidl Duitsland standaardiseert de prijzen van artikelen onder de naam Vemondo, om op één lijn te komen met vergelijkbare producten van dierlijke afkomst. Klanten worden zo aangemoedigd eerder voor vleesvervangende alternatieven te kiezen.

Fabiana van de Paverd |

Lidl geeft in een verklaring aan dat het gelooft dat bewuste en duurzame consumptie slechts kan worden aangemoedigd wanneer voeding die dat ondersteunt zowel betaalbaar als toegankelijk is. Vleesvervangende alternatieven zijn doorgaans duurder dan vergelijkbare dierlijke producten. Lidl wil daar in Duitsland verandering in brengen en zorgt nu voor gelijkheid op het bord. Om de verkoop van vleesvervangers aan te moedigen plaatst Lidl Vemondo-producten naast hun dierlijke tegenhangers in het schap.

Plantaardige alternatieven
“Door de prijs van onze Vemondoproducten aan te passen, willen we klanten uitnodigen om vaker de plantaardige alternatieven uit te proberen – zonder dat de prijs het doorslaggevende criterium is”, zegt Christoph Graf, managing director products bij Lidl. “Alleen als we onze klanten in staat stellen steeds bewustere en duurzamere aankoopbeslissingen te nemen en eerlijke keuzes te maken, kunnen we de transformatie naar duurzame voeding helpen vormgeven. Voor ons betekent dit ook dat we in een actieve dialoog blijven met onze partners in de Duitse landbouw en dat we ons vleesassortiment voortdurend ontwikkelen, in termen van transparantie en houderijmethoden.”

"Prijsaanpassing duwt consument subtiel naar bewuste en duurzame keuze"

Grotere doelgroep
Naast veganisten en vegetariërs zullen de prijsaanpassingen ook flexitariërs aanspreken, aldus Lidl. Volgens een representatief onderzoek van de Federale Vereniging van de Duitse Voedselhandel (BVLH) zei 41% van de respondenten flexitariër te zijn en dus alleen af en toe vlees te eten. Bovendien zou 43% meer plantaardig voedsel kopen als het tegen lagere prijzen zou worden aangeboden, zo blijkt uit het onderzoek.

Lidl lanceerde in 2020 het merk Vemondo, met als doel het winkelende publiek aan te moedigen een meer plantaardig dieet te volgen. Het veganistische assortiment van Vemondo omvat nu ongeveer 100 artikelen en 650 SKU’s, afhankelijk van het seizoen en speciale aanbiedingen.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.