DEN HAAG – Onderzoeksbureau DirectResearch heeft in opdracht van Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) een peiling gedaan over hoe Nederlanders denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid. Nederlanders hebben de ambitie om zich meer met duurzaamheid bezig te houden en zijn bereid meer te betalen voor producten uit eigen land.
Van de 1.038 ondervraagde is twee op de drie (zeer) positief over de land- en tuinbouw, onder andere vanwege de deskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie. Nederlanders vinden het welzijn en gezondheid van mensen het belangrijkste van land- en tuinbouw. Verder wordt het thema milieu- en natuurbehoud ook als belangrijk geacht.
Duurzaam leven
75 procent van de onderzochte Nederlanders vindt dat ze duurzaam leven doordat ze bijvoorbeeld afval scheiden, niet of minder vliegen of de verwarming lager zetten. Eén op de drie Nederlanders wil meer letten op het kopen van producten met duurzaamheidskenmerken. Ondanks deze cijfers leest maar 20 procent het etiket dat is gericht op duurzaamheid.
Kiloknallers
LTO laat in een persbericht weten: “Uit het onderzoek blijkt dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel,” zo geeft 50 procent aan dat ze bereid zijn om meer te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met hogere standaarden. Verder willen zes op de tien ondervraagden een einde aan de kiloknallers, 15 procent wil dit niet. “We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit.” zegt Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.
Bron: Levensmiddelenkrant