ZALTBOMMEL – De omzet groei van producten met een keurmerk is vrijwel gelijk aan de groei van de markt. Daardoor blijft het marktaandeel van producten met een keurmerk gelijk met ongeveer 25%. Dit is de uitkomst van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau Circana.
Binnen de keurmerken is er wel verschil gemeten in 2024. Bij de stijgers liet het biologische keurmerk de hoogste groei zien met 7,9%, gevolgd door Beter Leven met 2,9%. De viskeurmerken ASC en MSC lieten beide een bescheiden groei zien van respectievelijk 0,2% en 1,8%. Alle andere gemeten keurmerken lieten een daling zien.
Hoog aandeel
Binnen de diverse productgroepen zijn er een aantal keurmerken die een bijzonder hoog aandeel hebben, zoals ASC en MSC voor vis en Beter Leven bij vlees en dan in het bijzonder varken en kip. Binnen de productgroep eieren is het omzetaandeel ondertussen 86,7%. Bij de diepvries zijn de aandelen nog hoger waarbij zowel diepvriesvis als diepvriesvlees bijna de gehele omzet een keurmerk heeft, namelijk 98%. Bij thee is dat 94%, vers pluimveevlees 93% en vers varkensvlees 90% omzet met keurmerk.
Huismerken
Vooral bij huismerken is het omzetaandeel keurmerken hoog ten opzichte van het marktaandeel. Huismerken zorgen voor 33,1% van de omzet met een aandeel met keurmerk van 70%. Bij de A-merken is dat andersom. Daar heeft slechts 30% van de producten een keurmerk terwijl het omzetaandeel 66,9% is. “Huismerken van supermarktformules hebben veelal ingezet om bepaalde productgroepen in zijn geheel te voorzien van een keurmerk. Vanaf 2025 wordt het keurmerk Beter Voor Boer en Natuur ook onderdeel van de Monitor Keurmerken Retail en dat zal het omzetaandeel van keurmerken binnen huismerken verder verhogen”, verwacht Maurits Steverink van de Monitor Keurmerken Retail.
Bron: Levensmiddelenkrant