Buitenland

Nieuw Europees inkoopverbond opgericht

NIEUWVEEN – Zes grote Europese retailers hebben hun krachten gebundeld in een nieuw inkoopverbond. Het gaat om Colruyt (België), Conad (Italië), Groupement des Mousquetaires (Frankrijk), Eroski Group (Spanje), Edeka Group (Duitsland), Coop (Zwitserland).

Willem-Paul de Mooij |

Eigenlijk gaat het om de samensmelting van twee bestaande inkoopgroeperingen. Colruyt Group, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad die partijen zijn reeds partners binnen het inkoopverbond CORE. CORE gaat nu samen met de Alliance Internationale de Distributeurs die bestaat uit het Duitse Edeka, het Spaanse Eroski en het Franse Groupement des Mousquetaires. Zo ontstaat in supermarktland de grootste strategische alliantie in Europa. “De aangesloten retailers zullen hun klanten een nog gevarieerder aanbod en meer waar voor hun geld kunnen bieden. De krachtenbundeling opent voor de zes partners en voor hun leveranciers ook nieuwe perspectieven op groei en synergie”, aldus het verbond. De operatie moet nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten.

Alidis
De zes leden van Alidis zijn samen goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro. "Door de grotere aankoopvolumes zal Colruyt Group de consument zeker meerwaarde kunnen bieden", zegt Frans Colruyt, coo retail van Colruyt Group. "Ik denk aan meer innovatie en variatie in het productaanbod en aan een nog betere verhouding prijs-kwaliteit, zowel voor onze huismerken als voor de internationale merken." Verder ziet de versterkte groepering nieuwe mogelijkheden voor leveranciers. Zij kunnen toegang krijgen tot nieuwe markten en zo volumegroei realiseren. Daarnaast kunnen ze hun investeringen in bijvoorbeeld innovatie of marketingcampagnes voortaan spreiden over meerdere landen.

Ten slotte biedt de strategische alliantie ook groeipotentieel voor de leden zelf. Frans Colruyt: "Door kennis en ervaring uit te wisselen, kunnen er synergieën ontstaan bij het werken rond en in domeinen zoals technologie, duurzaamheid, kwaliteit en winkelconcepten. Samen kunnen we ook beter inspelen op de snelle evoluties die de retailsector vandaag onder druk zetten. En de productiefaciliteiten van de verschillende partners kunnen er op termijn enkele afzetmogelijkheden bij krijgen."

Sterke positie in de thuismarkten
De alliantie Alidis werd in 2002 opgericht door het Franse Groupement des Mousquetaires en de Spaanse groep Eroski, die in 2005 het gezelschap kregen van de Duitse Edeka Group. Met Colruyt Group, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad erbij wordt Alidis de belangrijkste alliantie van onafhankelijke retailers in Europa. "Los van het aanzienlijke totale aankoopvolume, ligt de sterkte van de alliantie zeker ook in onze gemeenschappelijke, strategische langetermijnvisie", aldus Frans Colruyt. De zes retailgroepen hebben een sterke marktpositie en een wijdvertakt winkelnetwerk in acht landen: België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Polen en Portugal.

Colruyt Group
Colruyt Group is voornamelijk actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, met zowat 420 eigen winkels en een 430-tal aangesloten winkels. Het gaat o.a. om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. De groep is ook actief in de foodservice business (levering aan ziekenhuizen, bedrijfskeukens, horecabedrijven) in Frankrijk (Pro à Pro) en in België (Solucious). De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen (DATS 24), digitale print en document management (Symeta) en groenestroomproductie. De groep telt meer dan 28.000 medewerkers en realiseerde in 2014/15 een omzet van EUR 8,9 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852.

Groupement des Mousquetaires (Frankrijk)
Meer dan 3.550 verkooppunten van Intermarché, Netto, Bricomarché, Brico Cash, Roady en Poivre Rouge in Frankrijk, Portugal, België, Polen en Servië. De jaaromzet in 2014 bedroeg 40,1 miljard euro.

Eroski Group (Spanje)
Coöperatieve retailgroep, met Eroski hypermarkten, de supermarkten Eroski/center, Eroski/city en Caprabo en de IF parfumerieketen. De 1.897 verkooppunten zijn goed voor een jaaromzet van 6.1 miljard euro.

Edeka Group (Duitsland)
Coöperatieve foodretailer met ca. 4.000 zelfstandige winkeluitbaters en de geïntegreerde discountketen Netto Marken. De 11.492 verkooppunten realiseerden in 2014 een omzet van 42,7 miljard euro.

Conad (Italië)
Coöperatieve retailgroep met ruim 3.000 hypermarkten, supermarkten en buurtwinkels onder de uithangborden Conad en Sapori&Dintorni, 30 tankstations en een 100-tal drogisterijen. Actief in Italië, Albanië en Malta, met een jaaromzet van 11,7 miljard euro.

Coop (Zwitserland)
De Coop-groep heeft 2.170 winkels in de food, non-food en dienstensector en is goed voor een jaaromzet van 26,8 miljard euro. Met de Transgourmet-groep is Coop de nummer 2 in Europa in cash & carry en groothandel.

Bron: Levensmiddelenkrant

colruyt_klanten_consumenten_kw_sauzen_conserven-a900x525.jpg