Formules

Nieuw prijsoffensief AH: 800 producten omlaag

ZAANDAM – Marktleider Albert Heijn verlaagt vanaf dinsdag circa 800 artikelen in prijs. Hoewel de keten zelf summier reageert, bevestigen winkels in het land ‘ruim twee maal zoveel stickers’ te hebben ontvangen. Franchisers reageren negatief op het nieuwe offensief.

Remco van der Meij |

De campagne kan in de supermarktbranche een nieuwe prijzenslag ontketenen, denken marktexperts. Het nieuws over de massale prijsverlagingen werd dinsdag gemeld door supermarktwatcher Gerard Rutte, die geen goed woord over heeft voor de strategie van AH. “Hoe dom kun je het bedenken, maar Albert Heijn heeft vannacht de prijzen van ruim 800 producten in prijs verlaagd. Is er dan zoveel paniek in Zaandam, dat ze helemaal niets anders meer kunnen bedenken?”, schrijft Rutte in de hem kenmerkende stijl op zijn supermarktmedium Uw Supermarkt.

Initiatief
AH-woordvoerder Els van Dijk bevestigd de prijsverlagingen, maar wil geen aantallen of producten noemen. “Wij volgen dagelijks de prijzen in de markt en reageren op andere partijen als dat nodig is.” Daarmee geeft AH feitelijk te kennen ditmaal niet de initiatiefnemer van het prijsoffensief te zijn, maar zich te hebben laten leiden door de concurrentie, die recent inderdaad scherp aan de wind vaart, met toenemende concurrentiedruk tot gevolg.

Fors
Gevraagd naar wie het initiatief ditmaal neemt of heeft, zegt Van Dijk 'het te laten bij eerdergenoemde verklaring'. Ook wil ze niet bevestigen of de nieuwe prijzengolf fors te noemen is in vergelijking met het reguliere prijzenspel dat zich dagelijks afspeelt op de Hollandse winkelvloeren. “Ik doe daar verder geen uitspraken over. Ga er vanuit dat wij het speelveld scherp in de gaten houden.”

Land
Diverse AH-franchisers in het land bevestigen de verlagingen aan Levensmiddelenkrant, hoewel er geen specifieke aankondiging van een nieuw prijsoffensief te vinden is op het besloten winkelplatform AH Plaza. “Normaliter zou je verwachten dat we daarop een instructie of conference call ontvangen bij dit soort forse acties. Niets van dit alles”, aldus een verbaasde franchiser uit de Leidse regio.

Gebruikelijk
Een collega uit de regio Utrecht schat het aantal prijscorrecties inderdaad op de eerder door Rutte gehinte 800. “Ik heb vrijdag zeker twee maal zoveel stickers ontvangen als gebruikelijk. Zijn het er normaal zo’n 300, dan kom je nu uit op 700 a 800 plakkers. Het verschil is overduidelijk.”

Volgen
Supermarktwatcher Rutte weet zeker dat dit offensief een vervolg krijgt in de markt. “Alle ketens zijn nu bezig in kaart te brengen welke producten het betreft en zullen met enige vertraging de beweging van Albert Heijn gaan volgen.”

Strapats
Logica kan de schrijver van het standaardwerk De Supermarkt – 50 jaar geschiedenis niet ontdekken in de nieuwste strapats van de marktleider: “Bij de laatste prijsverlagingen kreeg Sander van der Laan nog een tik op zijn neus van grote baas Dick Boer. Het kostte veel geld, maar leverde niets op. Het marktaandeel van de marktleider was immers alleen maar gedaald.”

Onderscheid
Een belronde van Levensmiddelkrant langs diverse franchisers bevestigd dit beeld: “Dat stunten heeft bar weinig gebracht. Onderscheidend meerwaarde bieden met service, food to go op de vloer en nieuwe producten, daar moet het heen”, bepleit een Amsterdamse bedrijfsleider.

Bron: Levensmiddelenkrant

albert_heijn-1.jpg