Foto 2.png Mede-bedenker Kim tussen vader Willem en zoon Huub Klepper. Foto: Klepper & Klepper

Introducties

Nieuwe dropsmaak van Klepper & Klepper: koffie

PURMEREND – Dropfabrikant Klepper & Klepper lanceert op donderdag 23 mei hun nieuwste smaak: koffie. De ontwikkeling heeft bijna een jaar geduurd en had zo zijn uitdagingen. Vorig jaar vroeg het bedrijf aan dropfans welke smaak hun nieuwste drop zou moeten hebben.

Redactie |

De reacties kwamen in overvloed binnen. Rond de tienduizend inzendingen moesten worden bekeken. “De ingestuurde smaken waren niet allemaal even bruikbaar, maar er zaten toch serieuze kanshebbers bij”, vertelt mede-oprichter Huub Klepper. Een daarvan was de smaak stroopwafel, maar toen er eenmaal geproefd kon worden, bleek dat een enorme tegenvaller. “Het was me toch smerig”, zegt hij. “Alsof je een botersnoepje in water had laten ontbinden.”

Kopje koffie
Het team besloot uiteindelijk aan de slag te gaan met de smaak koffie. Deze was door 263 mensen ingestuurd, waaronder Kim uit Leiden. “Kim schreef dat ze tijdens het drinken van een kopje koffie voor de verandering geen koekje had genomen, maar ons laurierdropje en zo verrukt was over de smaakcombinatie dat ze deze besloot in te sturen. Dat ben ik toen zelf gaan proberen en inderdaad: ze had gelijk", vertelt Klepper.

Het probleem zal het in de methode die ze bij Klepper & Klepper gebruiken in de productie. In al hun drop zitten altijd echte ingrediënten en geen aroma’s. In de honingdrop zit dan ook twaalf procent echte Nederlandse honing en in de laurierdrop zit laurierolie. Maar volgens Europese regels en wetten kan je niet zomaar koffie in dropjes stoppen. De koffie wordt nu vers gebrouwen van duurzame koffie. Deze wordt dan direct verpakt en ingevroren om later in de dropjes verwerkt te worden.

Kim staat als mede-bedenker op de verpakking. “Het was een heerlijk avontuur om mee te maken”, vertelt ze. “Huub heeft mij steeds meegenomen in het beslissingsproces en ik ben heel trots dat de verpakking nu met mijn naam erop in de winkels komt te liggen. En de smaak was nog beter dan ik bedoelde.”

Bron: Levensmiddelenkrant