Spar Philippine interieur donuts koek.jpg

Formules

NVWA: Klanten niet goed geïnformeerd over allergenen

WAGENINGEN – Het merendeel van de bedrijven in retail, ambacht en horeca informeert klanten niet goed over de aanwezige allergenen in voedsel of gerechten. Bij inspecties in 2022 bij bijna 13.000 bedrijven bleek het bij 60% niet in orde te zijn. De toezichthouder ziet een lichte verbetering in het tonen van informatie, maar de kennis bij medewerkers is beperkt.

Redactie |

Het informeren van consumenten over allergenen in onverpakte levensmiddelen is een wettelijke verplichting. Sinds 2021 is controle op die informatie een vast onderdeel van inspecties door de NVWA. De aanwezigheid van allergenen in voedsel kan bij sommige mensen tot een allergische reactie leiden. Zo ene reactie kan ernstig zijn en soms ook levensbedreigend. Iedereen die levensmiddelen aanbiedt aan consumenten moet vooraf vermelden welke van veertien allergenen daarin aanwezig zijn. Dat mag door middel van schriftelijke informatie zoals bordjes of op de menukaart of mondeling door het personeel.

Inspectieresultaten 2022 ten opzichte van 2021

In de sector ambacht (zoals bakkers, slagers en ijssalons) heeft de NVWA 2.256 bedrijven bezocht. De resultaten zijn ongeveer hetzelfde. 48% voldoet aan de voorwaarden.

In de horeca (zoals restaurant, hotel, cafetaria) heeft de NVWA 9.407 bedrijven bezocht. Hier gaat het iets beter dan vorig jaar. 41% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 35 %).

In de retail (supermarkten en toko’s) heeft de NVWA 1,171 bedrijven bezocht. Hier gaat het  slechter dan vorig jaar. 38% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 59%).

Bij zorginstellingen (waaronder ziekenhuizen en verpleeghuizen) is de naleving van de regels relatief iets beter. 65% voldoet aan de voorwaarden.

Bij de bedrijven die niet voldeden aan de eisen is handhavend opgetreden en zijn maatregelen opgelegd in de vorm van schriftelijke waarschuwingen of boetes.

Bron: Levensmiddelenkrant