LONDEN – Britse supermarkten, grote winkels en online verkopers mogen vanaf 1 oktober geen ongezonde artikelen in zogenoemde multibuy promoties verkopen. Dat houdt in dat bijvoorbeeld één plus één gratis niet meer is toegestaan. De Britse regering heeft hiertoe besloten om obesitas, vooral onder kinderen, tegen te gaan.
Diverse Britse media berichten over het verbod. Ook mogen restaurants en cafés geen promoties meer aanbieden waarbij gasten gratis bepaalde dranken kunnen bijvullen. De Britse regering probeert al jaren wetgeving te maken die kinderen een gezondere levensstijl moet geven. Een woordvoerder van het Britse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zorg zei dat de beperkingen een "cruciale stap" zijn om kinderen een gezonde, gelukkige start in het leven te geven. "Obesitas berooft kinderen van de best mogelijke start in het leven, bezorgt ze een leven lang gezondheidsproblemen en kost de NHS miljarden."
Classificatiesysteem
De overheid heeft een classificatiesysteem ingevoerd om te bepalen welke voedingsmiddelen en dranken als ongezond worden beschouwd. Het systeem is gebaseerd op producten die naar verwachting de grootste invloed hebben op obesitas bij kinderen. Bij dranken gaat het om frisdranken zoals limonade en cola, die suiker bevatten. En wat eten betreft, omvat het alles van chips, snoep en chocolade tot ijs, gebak, taarten en sommige vissticks en pizza's.
In januari 2026 gaat een volgende stap in het plan van de Britse regering in. Dan mogen tv-reclames voor junkfood niet meer voor 21.00 uur worden uitgezonden.
Bron: Levensmiddelenkrant