AMSTERDAM – De online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe investeringsronde 430 miljoen euro opgehaald. Dat geld komt allemaal van reeds bestaande investeerders in het bedrijf. Het grootste deel van het geld wordt ingezet voor de groei bij onze oosterburen.
Drie jaar na de lancering van Picnic in Nederland in 2015, maakt het bedrijf al de overstap naar Duitsland. Inmiddels zijn ze daar marktleider in thuisbezorging van boodschappen. Het land heeft vijf keer het aantal inwoners van Nederland, maar op een oppervlakte die negen keer zo groot is. Dat geeft unieke uitdagingen om op niveau te kunnen opereren.
Groeien
"We willen ook in Duitsland bij een groot deel van de huishoudens aan de deur kunnen leveren, dus het vraagt grote investeringen van ons om daar dezelfde infrastructuur uit te rollen als in Nederland. We groeien er sinds de start nog harder dan in Nederland, dus de vooruitzichten zijn positief", zegt Picnic-baas Michiel Muller.
Onlangs werd er in Oberhausen een nieuwe gerobotiseerd distributiecentrum geopend dat een stapje verder gaat dan het distributiecentrum in Utrecht. In Oberhausen is ook de orderpicking geautomatiseerd. Robots doen daar de boodschappen in de kratjes die naar de klanten gaan. Muller: “Een doos eieren moet op een andere manier 'beetgepakt' worden dan een fles olijfolie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van visual AI, waarbij de menselijke manier van kijken wordt nagebootst. Kunstmatige intelligentie snapt wat het ziet en handelt op de juiste manier.”
Bron: Levensmiddelenkrant