NIEUWVEEN - Suikervrije en glutenvrije diëten, zoals paleo, zijn in opkomst. Toch hebben de meeste supermarkten slechts een beperkt assortiment voor deze doelgroep. De Plus-ondernemers Jeroen Vuijst en Stephan van Engelen bieden deze producten wel aan.
Geschreven door Maaike Tindemans
Bewuste consumenten komen hiervoor speciaal naar hun winkel en nemen ook meteen biologische groenten en biologisch vlees mee. Plus-ondernemer Jeroen Vuijst uit Haarlem loopt voorop in het aanbieden van glutenvrije en suikervrije biologische producten. “Ik ben hiermee begonnen omdat mijn klanten hier om vroegen”, vertelt hij. “Daarom ben ik op zoek gegaan naar leveranciers die mij dat konden leveren. Je komt dan vooral bij kleine fabrikanten uit. Inmiddels heb ik een assortiment van zo’n 2000 gezondheidsartikelen en daar sta ik om bekend in de regio. Uit mijn klantenherkomstonderzoek blijkt dat consumenten van heinde en verre komen om hier hun boodschappen te doen. En dat gebied wordt steeds groter. Ik ben ervan overtuigd dat dit komt omdat ik me onderscheid met een groot assortiment gezondheidsproducten.”
Way of life
Ook Plus-ondernemer Stephan van Engelen uit Waalwijk heeft een extra schap ingericht met paleoproducten. “Voor een kleine groep klanten is de paleo-levensstijl een way of life ”, vertelt hij. “Het maakt hen niets uit om 7 euro te betalen voor een bakmix. Ik krijg de producten geleverd van de Paleo Store en ik heb met de ondernemer afgesproken dat zij zelf bepaalt voor welke prijs zij de producten in het schap legt. Ik hoef er zelf niets aan te verdienen. Dus ik reken maar een zeer kleine marge.” Van Engelen was de eerste supermarkt in Nederland die producten van de Paleo Store opnam in zijn assortiment. Hij heeft enkele collega-ondernemers in contact gebracht met de leverancier. Zij hebben deze producten in hun assortiment opgenomen en daarna weer gesaneerd, omdat de omzet te laag was. “Ik vind dat onbegrijpelijk”, zegt Van Engelen. “We hebben toch wel meer producten waarvan de omzet zeer laag is? Je biedt die producten aan als service. Waarom zou er dan geen plaats zijn voor een paleo-cakemix? Bovendien, paleoconsumenten kiezen ook voor andere biologische producten zoals groenten en vlees. Overigens is de omzet van de paleo-producten in mijn winkel goed. Het schap wordt regelmatig leeg verkocht.”
Pilotwinkel
Vuijst krijgt zijn gezondheidsproducten van verschillende kleine leveranciers geleverd. Het heeft hem veel tijd gekost om het assortiment op te bouwen. “Sommige aanbieders willen nog niet met mij samenwerken omdat ze liever niet aan een supermarkt leveren”, vertelt hij. “Zij leveren namelijk ook aan natuurvoedingswinkels en die vinden het niet prettig als de producten ook regulier te verkrijgen zijn. Toch wordt het steeds gemakkelijker om leveranciers te vinden. De markt beweegt en er komen steeds meer gezondheidsproducten bij. Bovendien kennen veel aanbieders mij inmiddels. Ik word vaak gevraagd om een pilotwinkel te zijn voor hun nieuwe producten.”
Een andere moeilijkheidsfactor is dat veel leveranciers klein zijn. Ze beschikken niet altijd over een groot marketingbudget waarmee ze hun producten de juiste uitstraling kunnen geven. Vuijst: “Paleo-klanten willen best 12 euro betalen voor een pakje pasta. Maar het product moet wel opvallen in het schap en klanten moeten op het etiket kunnen lezen waarom dit product de prijs waard is.”
Kans geven
Toch geeft de ondernemer de meeste gezondheidsproducten wel een kans, ook als het etiket niet de juiste uitstraling heeft. “Soms geef ik de leverancier feedback, zodat hij de kans krijgt om het te verbeteren. En ik spreek meestal af dat ik de producten wil proberen op voorwaarde dat de leverancier ze retour neemt als ik er niets van verkoop. Daar zijn altijd goede afspraken over te maken.” Ook vraagt de ondernemer de aanbieders of zij hun producten in de winkel willen laten proeven. “Je trekt pas echt de aandacht van de bewuste consument door een biologische, koolhydraatvrije cracker te laten proeven met een lekker stukje beleg. Kleine fabrikanten hebben vaak geen demonstrateur in dienst. Ze kunnen gebruik maken van de demonstratrice waar ik veel mee werk. Ze hoeven dan alleen de producten gratis ter beschikking te stellen.”
Meer supermarkten
Het succes van de Plus-ondernemer in Haarlem is inmiddels opgevallen bij het hoofdkantoor van de formule. De productmanager Gezondheidsvoeding volgt de ontwikkeling met interesse. Zij wil enkele leveranciers benaderen om ook te leveren aan andere Plussupermarkten in die regio. “Ik ben blij met die ontwikkeling, want zo kunnen ook andere Plus-ondernemers profiteren van de kennis die ik heb opgebouwd”, zegt Vuijst. “Bovendien kunnen leveranciers met een grotere afzet goedkoper produceren. Dat geeft mij volumevoordeel.” De ondernemer is er bovendien van overtuigd dat de groeiende vraag naar gezondheidsproducten geen hype is, maar een blijvende ontwikkeling. “Wij richten ons op de ‘lichtgroene’ consumenten”, zegt Vuijst. “Zij kopen hier biologische, glutenvrije producten, maar misschien ook een fles Coca-Cola. Die combinatie van producten is alleen in de supermarkt te verkrijgen. Ik verwacht dat veel meer mensen gezonder willen gaan eten en bewuster met hun voeding willen omgaan. Nu geeft paleo daar een goede invulling aan. Maar er zijn meer initiatieven, zoals de Voedselzandloper, die daarop lijken. Het zit allemaal een beetje in dezelfde hoek en daardoor zal de vraag naar deze producten blijven bestaan.”
Lees het hele verhaal in de laatste Levensmiddelenkrant. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan.
Bron: Levensmiddelenkrant