Prijsverschil tussen huismerken loopt op

NIEUWVEEN – Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste huismerken is opgelopen tot 32 procent. Dat blijkt uit de jongste prijspeiling van de Consumentenbond.

Peter Smit |

Het grootste prijsverschil is tussen Aldi en Lidl en Coop. Hier loopt het verschil in prijs bij de huismerken op tot 32 procent, meldt de November-editie van de Consumentengids die vrijdag verschijnt. De Consumentenbond onderzocht voor deze peiling 14 duizend prijzen van 300 producten in 66 winkels van 19 supermarktketens. In vergelijking met de prijspeiling van 2011 zijn er kleine verschuivingen te zien. Zo is het prijsverschil tussen de supermarktketens die Perfekt verkopen iets gedaald en liggen ook de prijzen van A-merken iets dichter bij elkaar dan in 2011.

Nettorama
Ook zonder de producten van Aldi en Lidl mee te rekenen blijft het grootste prijsverschil (22 procent) tussen de huismerken van de diverse ketens groot. Nettorama is dan de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Gemiddeld zijn huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken, maar het maakt daarbij wel een verschil bij welke formule inkopen wordt gedaan. Zo kosten Perfekt-artikelen bij Poiesz gemiddeld 20 procent meer dan bij Nettorama en zijn Markant producten bij Coop gemiddeld 16 procent duurder dan bij Vomar.

Goedkoopste
Tussen de goedkoopste ketens (Nettorama, Dirk van der Broek, Digros, Bas van der Heijden en Hoogvliet) en duurste supermarkten (Coop) ligt het prijsverschil bij de A-merken op gemiddels 10 procent.

Bron: Consumentengids

nettorama_1-a840x630.jpg
nettorama_1-a840x630.jpg