Formules

Prijzen budgetmerken AH, Dirk en Lid fors gestegen

NIEUWVEEN - De prijzen van budgetmerken bij Albert Heijn, Dirk van den Broek en Lidl zijn afgelopen jaar fors gestegen. Zo werd AH BASIC 13 procent duurder, de budgetmerken bij Dirk 9 procent en Lidl verhoogde de prijzen met gemiddeld 9,4 procent.

Peter Smit |

Vorig jaar om deze tijd hield AH een grote promotiecampagne voor AH BASIC. Levensmiddelenkrant herhaalde afgelopen week de prijspeiling van toen. In het boodschappenmandje zitten achttien vrijwel identieke producten. Door de prijsverhogingen is Dirk naderbij geslopen op de marktleider, de prijsafstand bij de budgetmerken is teruggelopen van 4,5 procent naar 0,8 procent. Ook bij Lidl nam de prijsafstand af, maar desondanks is de discounter nog altijd 11,1 procent duurder dan AH BASIC.

Brutomarge
EFMI-directeur en hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot denkt niet dat het bij deze prijsverhogingen draait om een operatie om de brutomarge te verhogen. “Omdat het bij deze steekproef over de gehele linie vrijwel gelijk opgaat, denk ik niet dat het daarmee te maken heeft. Anders zou Lidl de brutomarge met 9 procent hebben verhoogd! Dit is het gevolg van duurdere grondstofprijzen, want die bepalen bij budgetmerken voor een groot deel de prijs. En als je je marge op peil wilt houden, dan tikt dat een op een door in de consumentenprijs.”

Positief
Sectoreconoom retail van ABN AMRO Mathijs Deguelle ziet in de prijsverhogingen een positieve ontwikkeling. Hij publiceerde afgelopen week een sectorupdate voor de supermarkten. Hierin schetst hij de langdurige ‘koude prijzenoorlog’, waarin supermarkten elkaars bewegingen nauwlettend in de gaten houden. In 2014 is de prijsontwikkeling tot dusverre dramatisch, zegt Deguelle. Tussen mei en augustus nam het CBS geen prijsstijgingen waar, de langste periode zonder prijsstijgingen sinds 2010. “Ze zijn er met z’n allen ingedoken, nu moeten ze er ook met z’n allen weer uitkomen.

Levensmiddelenkrant voerde de prijspeiling in week 43 uit. Afgelopen dinsdag week werd bekend dat AH een fors aantal producten in prijs heeft verlaagd.

Lees ook: AH BASIC 15 procent goedkoper dan Lidl

Klik hier voor de prijsvergelijkingen van 2013 en 2014.

Lees het complete artikel in de zojuist verschenen Levensmiddelenkrant nr 19. Geen abonnement? Vraag hier een los exemplaar aan ( kosten 15 euro).

Bron: Levensmiddelenkrant

ah_basic_signing_b-a840x630.jpg