UTRECHT – Huismerken gaan in Aziatische supermarkten opklimmen naar 25 tot 30 procent marktaandeel, voorspelt de Rabobank. Volgens de bank is net als eerder in Europa een versnelde groei in Azië op handen.
In de Europese foodretail nemen huismerken momenteel 28 procent marktaandeel in. In Azië is dit nog veel lager, maar trekken we lessen uit de Europese ontwikkeling van private label, zegt de bank, dan versnelt de groei bij 5 tot 8 procent marktaandeel. In landen als China en India staan huismerken op deze drempel.
Tijd
Rabobank-analist Sebastiaan Schreijn zegt dat private label in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland vijftig tot zestig jaar nodig had om meer dan 40 procent marktaandeel te verwerven. “In Oost-Europese landen als Tsjechië en Hongarije duurde het ongeveer twintig jaar om de helft van dat marktaandeel te halen”, ziet Schreijen. “We verwachten dat in vijftien tot twintig jaar India en China ook op het standaard huismerkenaandeel in Europa van 28 procent zitten.”
Criteria
De Rabobank onderscheidt vier belangrijke criteria voor huismerksucces. Dat zijn een focus op winstmarge bij retailers, weinig andere mogelijkheden om meer overwicht te krijgen in prijsonderhandelingen met leveranciers, een consument die huismerken in zekere mate accepteert en een competitieve kostprijs van private label. Vooral in India ziet de Rabobank deze criteria sterk terug, nog meer dan in China.
Bron: Levensmiddelenkrant