Fabrikanten

Procter & Gamble wil meer reuring op winkelvloer

CINCINATTI, AMERIKA – Om een dalend marktaandeel tegen te gaan gaat Procter & Gamble meer aan marketing besteden en een groter deel hiervan besteden in de winkel. Ook neemt de fabrikant haar online promotie onder handen.

Joost Agterhoek |

Meer mensen bekend maken met de productportefeuille en deze consumenten aan deze merken binden, dat beoogt Procter & Gamble met de vergroting van haar marketinguitgaven, die ceo David S. Taylor heeft becijferd op een plus van 5 procent, schrijft Shopper Marketing Update. Het marktaandeel dat Procter & Gamble heeft verloren in verschillende categorieën schrijft Taylor toe aan de lagere advertentiebestedingen van de fabrikant. Om klanten aan merken als Ariel, Oral B en Gilette te binden, noemt Taylor expliciet sampling, aldus de marketingvaksite.

Samenwerken
Procter & Gamble zal zijn grotere marketingbudget ook aanwenden om meer samen te werken met supermarkten om categorieën te doen groeien en meer klanten te activeren. Dat wil de fabrikant doen, of het nou gaat om een supermarkt, cosmeticawinkel of een webshop, zegt Taylor.

Toegespitst
Online stapt de fabrikant af van heel specifieke Facebook-advertenties om meer in te zetten op bredere reclamecampagnes. Op klantengroepen toegespitste marketing bleek niet altijd te werken, zegt Taylor, waarbij hij wijst naar een actie met luchtverfrissermerk Febreze. Een campagne gericht op mensen met huisdieren en grote huishoudens, zorgde voor lagere verkopen. Pas toen de advertenties op Facebook ook weer in beeld kwamen bij gebruikers van boven de 18 jaar, werd er weer meer verdiend.

Bron: Shopper Marketing Update

procter_gamble_logo_groot_900x525.jpg