NIEUWVEEN - Boodschappen doen bij Albert Heijn in België kost een klant evenveel als bij prijsvechter Colruyt. Serviceformule Delhaize is zelfs 10 procent duurder dan AH. Dat zegt de Rabobank na een steekproef. De bank verwacht dat AH in 2016 2 procent marktaandeel heeft.
Analisten Patrick Roquas en Willemijn Keulemans reisden af naar Mol en Neerpelt, vlak over de grens bij Eindhoven, om aan de hand van twee volle winkelmandjes de prijzen van de drie ketens onder de loep te nemen. Op de twee winkelbonnetjes uit Mol zit AH dicht op Colruyt: een twintigtal basisproducten kost bij AH 70,43, bij Colruyt komt het neer op 70,59 euro. Bij de tweede prijscheck valt AH iets hoger uit: 102,44 tegen 101,05 euro. Delhaize is in beide gevallen hele euro’s duurder. Tellen we de bonnetjes bij elkaar op, dan is AH in Mol 11,65 euro goedkoper dan Delhaize. De prijzen zijn gebaseerd op de prijs per gram of liter, aangezien producten bij de drie ketens vaak in grootte verschillen. In Neerpelt zitten enkel een Colruyt en Delhaize-winkel.
Gewaardeerd
Albert Heijn kreeg eerder al een bijzonder hoge waardering van de Belgische consument. Marktonderzoeker GfK presenteert twee keer per jaar een lijst van de meest gewaardeerde winkelketens en de Nederlandse retailer belandde laatst uit het niets op de tweede plaats. Met name wegens de lage prijs, aantrekkelijke promoties en een sterk aanbod van verse producten. Ook de klantvriendelijkheid van het personeel gooide hoge ogen bij de Belg.
Prijsniveau
Delhaize heeft de prijzen in Mol en Neerpelt niet aangepast na de komst van AH, concluderen de onderzoekers. Dat conform de strategie van Delhaize om een landelijk prijsniveau te hanteren. Colruyt is wel goedkoper geworden onder invloed van de Nederlandse retailer, aangezien de prijsvechter lokaal de goedkoopste wil zijn. De prijzen zijn wel zeer lokaal aangepast: de Colruyt-winkel in Neerpelt is in de prijstest 4 procent duurder dan Albert Heijn. Promotie-acties van AH zijn niet meegerekend in de test, terwijl het verkoopaandeel hiervan kan oplopen tot 20 procent.
Marktaandeel
Opvallende prijsverschillen zijn te vinden bij babyvoeding, voorverpakte salami en Mentos. Nutrilon verzadiging van 800 gram is bij Albert Heijn 9,59, bij Colruyt 10,24 en Delhaize 10,29 euro. De voorverpakte salami met knoflook valt bij AH juist duurder uit: 1,64 tegenover 1,19 bij Colruyt en 1,23 euro bij Delhaize. Het hoge actie-aandeel en de opening van nieuwe winkels kan AH volgens Keulemans en Roquas in 2016 een marktaandeel van 2 tot 3 procent opleveren.
Bron: Levensmiddelenkrant