DEN DOLDER – Sauzenfabrikant Remia laat voortaan zijn producten van de fabriek naar het distributiecentrum van transport- en logistiek bedrijf Nedcargo, elektrisch uitvoeren. Daarvoor is een Volvo FM Electric aangeschaft en is op het terrein van Nedcargo een speciale Remia-laadpaal in gebruik genomen.
“We geven onszelf vandaag een cadeau: een elektrische vrachtwagen en laadpaal. Omdat het moet. Omdat het kán. En vooral omdat we geloven in partnerschap met impact. Dit is geen proefproject of pilot — dit is gewoon de nieuwe manier van werken”, zegt Diederik Jan Antvelink, directeur van Nedcargo.
Minder uitstoot
Per dag kan de elektrische truck, met een bruto voertuiggewicht van 40 tot 45 ton, veertien keer een pendelrit tussen de Remia-fabriek in Zeist en het distributiecentrum van Nedcargo in Soesterberg maken. Het in gebruik nemen van een elektrische vrachtwagen voor deze korte ritten levert een besparing op van circa 30% CO2, minder fijnstof en minder geluidsoverlast.
Karel de Rooij, directeur van Remia: “Remia staat al 100 jaar voor kwaliteit en innovatie. Dat geldt niet alleen voor onze producten, maar ook voor de manier waarop we ze distribueren. We werken al decennialang met Nedcargo samen, en dit initiatief laat zien dat we ook op het gebied van duurzaamheid vooruitgang willen boeken. Deze vrachtwagen rijdt volledig emissieloos én is veel stiller — wat ook prettig is voor de omwonenden in Den Dolder. Dit is een investering in de toekomst van onze keten én van onze planeet.”
Pendeltrajecten
Nedcargo wil in 2030 alle pendeltrajecten in de Benelux elektrificeren. Dit zijn korte, vaste ritten tussen productielocaties van A-merkfabrikanten en de distributiecentra van Nedcargo. Op dit moment zijn er minstens 25 van deze ‘rondjes rond de kerk’ in de Benelux en een tiental extra tussen de Rotterdamse haven en Nedcargo-magazijnen. Het bedrijf denkt deze ritten uit te kunnen voeren met ongeveer 25 elektrische trucks. Er wordt verwacht dat het grootste knelpunt de laadinfrastructuur zal zijn door de netcongestie van dit moment.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops