Sams Club.jpg Digitaal gemak bij Sam’s Club.

Sam’s Club heeft ambitieuze groeiplannen

BENTONVILLE – De Amerikaanse supermarktketen Sam’s Club heeft een ambitieus meerjarig groeiplan gepresenteerd. De keten, onderdeel van de retailreus Walmart, wil het lidmaatschap verdubbelen en dertig nieuwe locaties openen.

Gerard van Oosbree |

Sam’s Club werkt met lidmaatschappen. Klanten die er willen winkelen, kunnen een betaald lidmaatschap afsluiten en krijgen daarvoor toegang tot de winkels van de club. Het is een beetje te vergelijken met Makro, maar bij Sam’s Club zijn veel particulieren lid.

Producten zijn vaak in grote verpakkingen of bulk te koop voor een lagere prijs dan in gewone winkels. Het gaat van levensmiddelen, meubels en auto-onderdelen tot verzekeringen. Het bedrijf heeft een omzet van 90 miljard dollar met 600 winkels en rond de 100.000 medewerkers.

Plannen
De plannen die Sam’s Club-ceo Chris Nicholas onthulde op de Walmart investeerdersbijeenkomst, zijn veelomvattend en gaan over groei van ledenaantallen, het uitbreiden van de fysieke en digitale mogelijkheden en het aanbieden van een naadloze, verbeterde ervaring voor leden. “Dit is een van de snelste en meest schaalbare transformaties die momenteel in de retail plaatsvindt”, aldus Nicholas. “We investeren doelbewust – in ons wagenpark, onze medewerkers en de ervaring van onze leden – om ‘s werelds beste clubretailer te worden.”

"We hebben de basis gelegd. Nu versnellen we"

In de langetermijnplanning van het bedrijf zullen er dertig nieuwe vestigingen geopend worden en neemt men maatregelen om in de toekomst vijftien nieuwe clubs per jaar te openen. De bestaande zeshonderd clubs worden gerenoveerd. Er wordt ook groots uitgepakt in het digitale domein door gebruik te maken van moederbedrijf Walmart’s enterprise fulfillment-netwerk en technologieplatforms. Hiermee wordt nationaal meer ingezet op e-commerce, waardoor meer mensen lid kunnen worden die niet bij de fysieke clubs in de buurt wonen.

Ledenaanwas
Het doel is om in de komende tien jaar het ledental te verdubbelen. Naast de digitale verbeteringen wordt ook de belevenis in de clubs geoptimaliseerd. Zo is er Scan & Go, Just Go-exittechnologie en zorgt men voor gepersonaliseerde, op AI gebaseerde advertenties. Onlangs werd voor Plus-leden de verzending van online bestellingen gratis en kunnen ‘gewone’ Club-leden hun online bestellingen kosteloos afhalen bij de clubs.

Versnellen
“We hebben de basis gelegd. Nu versnellen we,” zei Nicholas. “Sam’s Club heeft als missie om ‘s werelds beste clubretailer te worden – en we zijn nog maar net begonnen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.