VEGHEL - Jumbo, Wageningen University & Research (WUR), Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en Hak gaan samen onderzoek doen hoe zij consumenten kunnen stimuleren om vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten.
Het gaat om een tweejarige Publiek Private Samenwerking (PPS) genaamd Shifting Shelves. De partijen gaan onderzoeken hoe consumenten vaker voor plantaardige eiwitten kunnen kiezen.
Shifting Shelves
Jumbo heeft al vaker proeven gedaan om plantaardig te stimuleren. Zo deed de supermarkt eerder al een test door vleesvervangers in het vleesschap te leggen. De aanpak van de projectgroep is ditmaal groter, omdat nu ook noten en peulvruchten worden meegenomen.
Peulvruchten
Het was al langer de wens van partijen zoals Hak om peulvruchten op een andere plek in de supermarkt te krijgen. Het conservenbedrijf wil op het versplein komen. Nicole Freid, ceo van Hak: “Geef peulvruchten de plek die ze verdienen en die aansluit bij onze gezamenlijke strategie: mensen helpen meer plantaardig, gevarieerd en betaalbaar te eten.”
Noten
Noten worden op dit moment ook door veel consumenten nog niet gezien als een bron van eiwitten. Met Shifting Shelves kan verkend worden hoe dit gecommuniceerd kan worden. Mirella Borra, international category manager Retail Brands bij Intersnack (producent van hartige snacks, waaronder noten): “Voor Intersnack is dit een unieke mogelijkheid om samen te leren hoe we kunnen stimuleren noten vaker te gebruiken als gezonde en voedzame bron van plantaardige eiwitten.”
Wetenschappelijke inzichten
Een betere balans op het bord helpt om emissies te verminderen. Ook draagt een meer plantaardig dieet bij aan een gezonder eetpatroon, aldus Jumbo. Daarnaast levert het onderzoek nieuwe wetenschappelijke inzichten op. Voor de deelnemende commerciële partijen geeft het meer inzicht in consumentengedrag.
Innovatieve pilots
Deze samenwerking is binnen de Kennis- en innovatieagenda Landbouw, Water & Voedsel toegekend en loopt van 2025 tot en met 2026. Er worden innovatieve pilots uitgevoerd op de winkelvloer zoals nieuwe schapposities en opvallende signing. Daarnaast wordt er grondig onderzoek verricht, van literatuurstudies en klantonderzoek tot tests in een virtuele supermarkt. Muriel Verain, researcher consumer science bij WUR, benadrukt: “Het is heel waardevol om onze kennis over gedragsinterventies in de praktijk te testen op de winkelvloer. Shifting Shelves is een mooi voorbeeld van hoe wetenschap en de dagelijkse praktijk elkaar kunnen versterken.”
Vlees- en zuivelvervangers
De PPS richt zich op het brede spectrum van een plantaardiger dieet. Met aandacht voor diverse productgroepen als vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten. “Voor Alpro is het een unieke positie om gezonde, duurzame en gevarieerde eetgewoontes van consumenten te stimuleren. Wetenschap en innovatie staan centraal in alles wat wij doen, daarom past deze samenwerking goed bij ons", zegt Tessa Berens, category manager bij Alpro.
De Vegetarische Slager wil vleesliefhebbers laten ervaren dat je niets hoeft te laten schieten wanneer je voor plantaardig kiest. “Zo kun je nog steeds genieten van de bekende smaak, textuur én tradities met onze vleesch-iconen," meent Valerie Vos, country business lead. "Daarom kijken we er naar uit om samen met de partners van Shifting Shelves vernieuwende interventies op de winkelvloer te testen, zodat mensen vaker voor plantaardige eiwitten kiezen.”
Bron: Levensmiddelenkrant