Formules

Supermarkten promoten te weinig gezond eten

AMSTERDAM – De Nederlandse supermarkten maken hun beloftes niet waar om gezonder eten en drinken te stimuleren. Dat meldt stichting Questionmark in de Superlijst Gezondheid 2022. Het rapport wordt vandaag aangeboden aan Staatssecretaris van Volksgezonheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen.

Gerard van Oosbree |

In 2018 hebben de supermarkten het in Nationaal Preventieakkoord beloofd om consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken. Uit het onderzoek dat is gedaan voor de Superlijst komt het tegendeel naar voren. De stichting concludeert hieruit dat zelfregulering niet werkt en dat de overheid via wetgeving maatregelen moet afdwingen.

Nauwelijks verbeteringen
De stichting concludeert dat er nauwelijks verbeteringen zijn ten opzichte van Superlijst van 2020. Lidl heeft als enige supermarkt doelen geformuleerd op basis van het Preventieakkoord en rapporteert de resultaten. In de reclamefolders van de supermarktketens valt nog rond de tachtig procent van de producten buiten de Schijf van Vijf. Op Dirk na hebben de supermarkten ongezonde producten, vaak gericht op kinderen, bij de kassa en energiedrankjes worden nog te vaak gepromoot.

Charlotte Linnebank, directeur Questionmark:“Anno 2022, na twee jaar Corona, leeft de wereld in een nog groter besef van het belang van een goede gezondheid en van de risico’s van overgewicht. De teleurstellende prestaties bij het merendeel van de supermarkten maakt de relevantie van het monitoren van hun doelstellingen, aanbod en marketing groter dan ooit.”

De Superlijst Gezondheid 2022 vindt u hier.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

superlijst.png