ROTTERDAM – Het Taiwan Trade Center wil de toegankelijkheid en bekendheid van de Taiwanese keuken vergroten, zodat Taiwanese producten een vanzelfsprekende keuze worden voor Nederlandse huishoudens. Dit doet de non-profitorganisatie onder andere door een pop-upstore in Westfield Mall of the Netherlands en het organiseren van handelsbijeenkomsten.
Het Taiwan Trade Center in Rotterdam is onderdeel van TAITRA (Taiwan External Trade Development Council) en fungeert als handelsbevorderingsorganisatie. “Op dit moment ondersteunen we ongeveer twintig Taiwanese bedrijven die rijst, thee, zoetwaren, sauzen en dranken produceren. We halen deze bedrijven naar Nederland, omdat we graag meer Taiwanese voedingsmiddelen willen introduceren bij de Nederlandse bevolking. Taiwan breidt zijn aanwezigheid in Europa uit, niet alleen via investeringen in productiefaciliteiten in Oost-Europa, maar ook dankzij een groeiende expatgemeenschap”, aldus Michelle Lin, director van het Taiwan Trade Center.
Strategische locatie
Lin vervolgt: “We hebben vastgesteld dat Nederland een strategische locatie is, omdat hier enkele van Europa’s grootste importeurs van Aziatische voedingsmiddelen gevestigd zijn. Daarom willen we meer Taiwanese producten introduceren in Nederlandse supermarkten en speciaalzaken, zodat consumenten deze gemakkelijker kunnen kopen. We streven ernaar dat deze producten deel gaan uitmaken van het dagelijkse boodschappenpatroon.”
Unieke eetcultuur
Volgens Lin wordt de Taiwanese keuken gekenmerkt door de diversiteit en het aanpassingsvermogen van het land. “Dat komt doordat Taiwan door de geschiedenis heen beïnvloed is door landen als China, Japan, Zuidoost-Azië en zelfs een beetje door Nederland. Hierdoor is een unieke eetcultuur ontstaan die internationale smaken combineert met lokale voorkeuren. Taiwanese producten zijn lekker in alle vier de smaakspectra en worden vaak aangepast aan de wensen van verschillende markten. Producenten werken makkelijk samen met klanten om recepten, porties en verpakkingen aan te passen. Die mix van authenticiteit en flexibiliteit maakt Taiwanese gerechten aantrekkelijk voor mensen over de hele wereld en onderscheidt ze van andere Aziatische keukens”, stelt Lin.
Pop-upwinkel
Het Taiwan Trade Center onderneemt verschillende acties om de Taiwanese keuken meer onder de aandacht te brengen. “We organiseren handelsbijeenkomsten, en hadden op 26 september een pop-upwinkel in Westfield Mall of the Netherlands. Op deze manier helpen we Taiwanese bedrijven om importeurs uit Nederland te ontmoeten en met het onder de aandacht brengen van hun producten bij de Nederlandse consument”, meent Lin.
Supermarkten
Waarom moeten supermarkten meer Taiwanees eten toevoegen aan hun assortiment? “Het speelt perfect in op de groeiende Nederlandse interesse in de Aziatische keuken. Consumenten zijn nieuwsgierig, maar hechten ook veel waarde aan voedselveiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Taiwanees eten biedt dat: authentieke smaken gecombineerd met strenge productienormen. Taiwan heeft wereldwijd een sterke reputatie op het gebied van technologische en voedselproductie. De voedingsmiddelen worden ontwikkeld met aandacht voor hygiëne, gezondheid en smaak, en veel producenten beschikken over internationale certificeringen”, zegt Lin. De director sluit af met een vraag: “Wist je dat bubble tea oorspronkelijk uit Taiwan komt? Veel mensen associëren Taiwan met gerechten zoals xiaolongbao of braised pork rice, maar bubble tea is onze meest iconische, wereldwijde voedselinnovatie. Taiwan blijft vooroplopen in smaakontwikkeling en productietechnologie. Ons bedrijf brengt innovatieve producten mee die we graag aan consumenten hier willen introduceren. De wereldwijde voedingsindustrie beweegt richting lekker, gezond en duurzaam, en Taiwanese bedrijven sluiten zich aan bij deze verschuiving. Velen hebben duurzame bedrijfspraktijken aangenomen, internationale certificeringen behaald en biologische of natuurlijke productlijnen gelanceerd. Onze bedrijven zijn er klaar voor – nu hebben we alleen nog kansen nodig om hun creativiteit en kwaliteit aan de wereld te tonen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.