VEGHEL- Met 4 procent autonome omzetgroei, de aankoop van La Place en de forse uitbereiding van haar online activiteiten heeft Jumbo een goed jaar achter de rug. Een jaar waarin na lange tijd de focus niet lag op integratie van aangekochte winkels, maar weer op de bestaande supermarkten. En dat werpt zijn vruchten af, zegt cfo Ton van Veen in gesprek met Levensmiddelenkrant.
Met 4 procent autonome groei komt Jumbo ruim boven het marktgemiddelde. Overtreft dit jullie verwachtingen?
“We hadden wel het streven om beter te presteren dan de markt. Anders dan voorgaande jaren waarin we steeds bezig waren met de integratie van winkels naar onze formule, konden we ons in 2016 weer echt focussen op de bestaande winkels. En dat werkt.”
De omzetgroei komt met name van de bestaande winkels. Betekent dit dat jullie nieuwe klanten hebben of besteden de klanten meer?
“Het is een combinatie van die twee. We hebben ook nieuwe klanten gekregen, maar wat we vooral zien is dat de klantentrouw is toegenomen. Meer consumenten kiezen Jumbo als hun primaire winkel. De bestedingen van onze klanten liggen daardoor ook hoger.
Die hogere bestedingen, is dat een gevolg van nieuwe acties zoals de jaar- en seizoensaanbiedingen?
“De aanbiedingen en de seizoensthema’s die we in 2016 hebben ingevoerd vallen goed in de smaak bij onze klanten. Daarnaast hebben vernieuwingen in de formule hier ook aan bijgedragen.”
De jaar- en seizoensaanbiedingen maakten bij de introductie in 2016 nogal wat los. Hoe staan leveranciers hier nu tegenover?
“Aanvankelijk was er inderdaad best wat scepsis. Maar ook de leveranciers zien dat de jaaraanbiedingen een wezenlijke bijdrage hebben geleverd aan de groei. Leveranciers staan er dan ook steeds meer voor open om in deze jaar- en seizoensaanbiedingen met ons samen te werken. Voor de nieuwe jaaraanbiedingen werken we samen met zowel bestaande als nieuwe leveranciers.”
Wat zijn de omzetverwachtingen voor de Jumbo-winkels in 2017?
“We verwachten de omzet in 2017 weer verder autonoom te kunnen laten groeien. Hoeveel, dat is nog lastig te zeggen, maar zeker boven het marktgemiddelde. De voortekenen zijn positief. Tevens verwachten we ook verder te groeien in de nieuwe kanalen. Natuurlijk online, maar ook met onze nieuw te openen gemakswinkels. Daarnaast zullen we in 2017 nog zeker een Foodmarkt openen en vijftien reguliere supermarkten.”
Kunt u aangeven hoeveel omzet uit online komt?
“Op dit moment is dat 1,5 tot 2 procent. Hoe snel dit zal groeien is moeilijk de te zeggen maar de komende jaren gaan we naar verwachting richting 5 procent van de omzet.”
In 2016 zijn jullie ook gestart met de bediening van de zakelijke markt. Hoe gaat het daarmee?
“Dat gaat best goed. Er is veel belangstelling voor. We hebben door de sterke groei in 2016 echter een aantal klanten tijdelijk af moeten houden. We hadden niet voldoende capaciteit. Inmiddels is het e-fulfilment center in Den Bosch vergroot zodat we niet langer 20.000 maar 50.000 orders per week aan kunnen. We verwachten dat we daar voorlopig voldoende aan hebben.”
Voorlopig voldoende capaciteit, maar jullie kondigen ook de bouw van een nieuw volledig geautomatiseerd dc in Nieuwegein aan.
“Dit dc zal in eerste instantie vooral gebouwd worden om de winkels te kunnen bedienen. Toch wordt hier op termijn ook ruimte vrijgemaakt voor e-fulfilment.”
Wanneer wordt dit dc opgeleverd?
“Het is een hele forse investering die meer dan 100 miljoen euro gaat bedragen. Het zal de nodige tijd vergen om dit dc te bouwen. We verwachten dat het begin 2020 kan worden opgeleverd. Dat is ook wat we tegen de medewerkers van het distributiecentrum in Elst hebben gezegd. Het dc in Elst gaat dan namelijk sluiten.”
‘Eindelijk’ opent Jumbo in 2017 gemakswinkels.
“Vergeet niet dat de gemakswinkel voor ons een compleet nieuw kanaal is. Voor het ontwikkelen van een nieuw concept gaan we niet over een nacht ijs. We hebben er goed over nagedacht maar we kunnen nu wereldkundig maken dat we in 2017 ongeveer vijf gemakswinkels zullen openen. De eerste zal eind Q1 of begin Q2 openen.”
Het is een samenwerking met La Place. Hoe moet ik dat voor me zien?
“We leggen de focus op verse en gezonde producten, ter plekke zal ook voedsel worden bereid. Dat is waar La Place goed in is en dat zullen we meenemen in deze winkels.”
De aankoop van La Place was een schot in de roos schrijft Jumbo in het persbericht. De omzet van de nog geopende restaurants is autonoom gestegen met 5 procent. Dat is netjes. Maar wat loopt La Place mis met de sluiting van de V&D vestigingen?
“Wij hebben La Place gekocht buiten het faillissement van V&D om. De vestigingen in de warenhuizen hoorden daar dan ook niet bij. In die zin lijden we geen verlies. Maar feit blijft dat het voor La Place met een omzet van 103 miljoen euro natuurlijk nog niet is wat het ooit was. Daarom zijn we ook zo blij met de overname van de achttien AC Restaurants. Daarbij zullen de samenwerking met Hudson’s Bay en de opening van losse nieuwe locaties van La Place er zeker voor zorgen dat we in 2017 weer flink zullen groeien.”
Wat kunnen we nog meer verwachten van La Place in 2017? Integratie in Jumbo-winkels bijvoorbeeld?
“Daar liggen zeker mogelijkheden. Ik ben enorm trots op hoe onze teams samenwerken. Zowel La Place als Jumbo werkt duidelijk vanuit de voorliefde voor food. De gezamenlijke ontwikkeling van de gemakswinkels gaat ook enorm goed. Ook in het buitenland is La Place populair. We openen op steeds meer treinstations en luchthavens en Google wil in steeds meer kantoren een La Place openen.”
2017 lijkt wederom een goed jaar te worden. In 2016 werd er echter ook bezuinigd met het schrappen van bijna tweehonderd banen op het hoofdkantoor. Staan dergelijke reorganisaties nog voor 2017 op het programma?
“Dat niet, maar we zullen wel scherp blijven kijken naar de kosten. Om succesvol te kunnen zijn als supermarktformule, moet de kostenbeheersing ook goed zijn. Dat betekent dat we bij de inkoop, op het hoofdkantoor, in de logistiek en in de winkels wel op de kleintjes zullen blijven letten.”
Bron: Levensmiddelenkrant