pakket-brief-automaat_tcm10-150318.jpg

Achtergrond

Verschuiving van PostNL-pakketservices

NIEUWVEEN - Met het verbod op tabaksverkoop per 1 juli ondergaan de servicebalies een verandering, in uiterlijk en in functie. Veel servicebalies worden verplaatst naar een servicepunt bij de zelfscankassa’s of verdwijnen zelfs helemaal. Voor de PostNL-service heeft dit gevolgen.

Nanja Pol |

Ook deze verdwijnen vaak uit het supermarktbeeld, omdat er bijvoorbeeld geen personeelscapaciteit voor is. Pakjes aannemen en versturen kan een tijdrovende taak zijn, waarbij de marges niet voldoende zijn. Levensmiddelenkrant doet een belronde en vraagt supermarktformules en PostNL naar deze ontwikkelingen.

“Het klopt dat een deel van de foodretailers een andere invulling zoekt voor de servicebalie. Er is echter geen eenduidig landelijk beeld dat massaal de servicebalie wordt gesloten”, zegt Tessa de Jong, woordvoerder communicatie van PostNL. “Dit wordt zeer lokaal ingevuld. Supermarktondernemers zoeken naar manieren om de traffic van PostNL en de tabaksverkoop vast te houden. Dit kan bijvoorbeeld door tabak in een aparte ruimte te verkopen, inclusief alle andere diensten zoals PostNL”, aldus De Jong.

Andere locaties
PostNL verplaatst pakketservices naar andere locaties zoals bouwmarkten, tabaksspeciaalzaken, gemakswinkels, drogisterijen, bakkerijen en andere retailwinkels. Daarnaast zijn er nog steeds de bestaande postkantoren waar mensen terechtkunnen. Er wordt voortdurend gezocht naar nieuwe locaties om de consument te bedienen. De Jong: “De combinatie van boodschappen doen en PostNL-zaken regelen, en alle andere zaken die ook bij de servicebalie plaatsvonden, wordt als prettig ervaren door de consument. Wij, en waarschijnlijk ook de consument, zouden het zonde vinden als deze diensten straks niet meer aangeboden worden op deze plekken.” 

Ze vervolgt: “Wij zijn altijd op zoek naar ondernemers die PostNL-dienstverlening willen aanbieden in hun winkel, dus acquisitie doen we altijd. We proberen altijd zo dicht mogelijk in de buurt van onze klanten te zijn en blijven, ook in dorpskernen. We zijn echter wel afhankelijk van de aanwezigheid van retailers in deze dorpskernen. We betrekken vaak lokale ondernemersverenigingen, indien aanwezig, en de gemeentes.” 

Pakketkluizen
Supermarkten mogen dan wel stoppen met de PostNl servicepunten, deze verdwijnen niet volledig uit het straatbeeld. Door heel Nederland verschijnen de onbemande pakketautomaten. Ook zijn in de winkels steeds vaker pakketkluizen te vinden waar klanten hun bestelde pakketten kunnen ophalen. PostNL faciliteert niet alleen in pakketkluizen op servicepunten, maar heeft ook de pakketkluis-aan-huis op de markt gebracht die mensen thuis bij de voordeur kunnen hangen. Bedrijven als Bol.com, DHL, UPS en Amazon hebben hun eigen variant op deze pakketbox. 

Mogelijkheden
Albert Heijn is helemaal gestopt met servicepunten voor het ophalen en verzenden van pakketten in de supermarkten. Klanten kunnen bij de kluizen waar bestelde pakketten kunnen worden opgehaald en dat deze service volstaat. Ook bij Jumbo-supermarkten zijn geen PostNL-servicepunten meer te vinden. “Met de aangepaste wetgeving rondom de verkoop van tabak hebben we gekeken naar een nieuwe invulling van onze servicebalie. Helaas zorgt dit er in sommige winkels voor dat er geen ruimte meer is voor een PostNL-punt in de winkel. Waar mogelijk verwijzen we onze klanten naar een PostNL-punt in de directe omgeving of kijken we naar de mogelijkheden voor het plaatsen van een pakket- en briefautomaat buiten de winkel als alternatief voor onze klanten”, aldus Jumbo woordvoerder Linda Roovers. Denise Smit, coördinator communicatie van Hoogvliet-supermarkten laat weten: “Bij Hoogvliet blijven na het stoppen met de tabaksverkoop de bestaande PostNL punten in stand. Uit klantenonderzoek is gebleken dat de PostNL punten een zeer gewaardeerde service zijn, dus het blijft voor ons onderdeel van onze propositie.”

Iedereen in Nederland moet makkelijk post kunnen versturen. Dit betekent ook dat er voldoende servicepunten voor pakketpost moeten zijn. Dit is vastgesteld door de Rijksoverheid die postbedrijf PostNL heeft aangewezen om dat in Nederland uit te voeren. De Jong: “Op de regels voor afhaalpunten worden we elk jaar gecontroleerd en daar voldoen we aan.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops