shopping-2613984_1280.jpg

Vertrouwen consumenten opnieuw minder negatief

DEN HAAG - Het vertrouwen van consumenten is weer verbeterd in november, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen stijgt van -27 in oktober naar -21 in november.

Redactie |

Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verbetert.

Hoog en laag
Met -21 ligt het consumentenvertrouwen in november onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Vooral het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbetert.

Koopbereidheid
De koopbereidheid is in november -12, tegen -14 in oktober. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden als het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbetert. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen in november minder ongunstig dan in oktober.

Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van vijf deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops