20240311-IMG_7423.jpg Vier awards voor Danone, dat vervult het team met trots. Vier introducties onder de merken Danio, HiPRO en Nutrilon blijken volgens de handelspartners tot de beste van 2023 te behoren. Foto: EVELIEN DE HAAS

Awards - Beste Introducties

WINNAAR: DANIO DUO, HIPRO PROTEIN POUCH MANGO, HIPRO PROTEIN PUDDING EN NUTRILON OPVOLGMELK VOORDEELVERPAKKING 1,2 KG

UTRECHT – Danone Nederland heeft maar liefst vier prijzen gewonnen in de verkiezing Beste Introducties 2023. Producten van de merken Danio, HiPRO én Nutrilon zijn met veel enthousiasme ontvangen door retailers en ondernemers. Floor van Woudenberg (senior brand manager HighProtein), Annemieke Roelvink (junior brand manager HiPRO), Livia Heesters (brand manager Nutrilon) en Chantal van de Merwe (senior brand manager Nutrilon) reageren op de winst.

Gefeliciteerd met de Beste Introductie award voor HiPRO! Wat is je eerste reactie?
Van Woudenberg: “We zijn als team trots en wederom vereerd om met HiPRO-introducties opnieuw in de prijzen te mogen vallen. We hebben sinds de lancering van het merk al meerdere prijzen mogen ontvangen, om voor het derde jaar op rij in de prijzen te vallen met twee succesvolle introducties voor HiPRO is wel heel bijzonder.”

Hoe zien we dat terug bij de winnende producten?
Van Woudenberg: “Het bieden van de juiste combinatie van macronutriënten en daarnaast enorm smaakvol te zijn. Voor onze doelgroep betekent dat enerzijds dat producten hoog in proteïne zijn, 0% vet en geen toegevoegde suikers bevatten. Anderzijds wordt er verwacht geen concessies te hoeven doen op smaak. Dit jaar hebben we dat heel goed voor elkaar gekregen, onder andere met onze Mango kwark pouch & pudding in chocolade-hazelnootsmaak.”

Wat was een uitdaging met de introductie van de HiPRO producten?
Van Woudenberg: “We zijn met de proteïnepudding een bestaand en snelgroeiend productsegment ingestapt. Daarnaast lanceerden verschillende retailers ook in dit productsegment private label, dat daagt ons als A-merk uit om met nóg betere proposities te komen. Dit hebben we kunnen doen door een smaaktwist te brengen, namelijk de populaire chocolade-hazelnootsmaak. Die moet je proeven!”

Hoe kunnen retailers de categorie van deze winnende producten vergroten?
Van Woudenberg: “Uitbreiden in distributie! Beide HiPRO-producten zijn populair onder een brede doelgroep, waarbij we merken dat wanneer distributie niet enkel gelimiteerd is tot stedelijke clusters, het hele segment inclusief onze producten nog beter presteert.”

Niet alleen HiPRO heeft gewonnen. Ook Nutrilon is in de prijzen gevallen. Welke hoogtepunten hebben jullie afgelopen jaar meegemaakt met dit product?
Heesters: “Met trots kunnen we zeggen dat we afgelopen jaar een aantal hoogtepunten hebben beleefd met ons merk. Een van de hoogtepunten was de introductie van onze opvolgmelk voordeelverpakking, die een primeur was binnen onze categorie. Deze innovatie is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de verschillende kopersprofielen. Een van die kopersprofielen is het ‘bulk’-kopersprofiel. Voor hen is de 1,2 kg verpakking ontwikkeld, een formaat dat uniek is in het babyschap. We zijn ervan overtuigd dat deze voordeelverpakking toegankelijker is voor een nog breder scala aan ouders.”

"Viervoudig awardwinnaar Danone blijft innoveren met HiPRO, Nutrilon en Danio"

Hoe gaan jullie bij Nutrilon om met ontwikkelingen als prijsstijgingen?
Van de Merwe: “Binnen onze categorie worden we geconfronteerd met frequent optredende prijsstijgingen van onze ingrediënten, maar we willen geen concessies doen aan de kwaliteit van ons product. Onze unieke formule, die deels gefermenteerd is en waarbij postbiotica ontstaan, is een van onze unieke eigenschappen die we willen behouden.
De lancering van onze Nutrilon opvolgmelk voordeelverpakking via een bag-in-box is zowel op volume als verpakking een voorbeeld van hoe we het product zo toegankelijk mogelijk houden. ”

Welke invloed heeft dat op innoveren?
Van de Merwe: “De noodzaak om hoge kosten te beperken en tegelijkertijd de kwaliteit van ons product te handhaven, heeft zeker invloed op ons innovatieproces. We worden uitgedaagd om creatief en strategisch te zijn in onze benadering van innovatie, met een focus op het vinden van oplossingen die zowel kostenefficiënt als waardevol zijn voor ouders.”

Welke rol spelen jullie daar als babyvoedingsfabrikant in?
Heesters: “Als fabrikant spelen we een cruciale rol in het waarborgen van kwaliteit en het bieden van ondersteuning aan ouders in elke fase van het ouderschap. Bij Nutricia beschouwen we kwaliteit als onze belangrijkste waarde, omdat we ons realiseren dat ouders vertrouwen op onze producten voor hun kleintjes. Als pionier in flesvoeding in Nederland, met een geschiedenis die generaties ouders heeft geholpen, voelen we een verantwoordelijkheid. In lijn met deze toewijding bieden we niet alleen hoogwaardige producten aan, maar streven we er ook naar om een uitgebreide gratis service te leveren aan ouders. Ons Nutricia Care-Team staat dag en nacht klaar om ouders te ondersteunen met vragen, van de zwangerschap tot de voeding en slaap van hun baby. We begrijpen dat ouderschap uitdagend kan zijn, en we willen ouders voorzien van de steun en begeleiding die ze nodig hebben.”

Wat is jullie strategie om met de Nutrilon voordeelverpakking in de schappen te blijven staan?
Van de Merwe: “Onze strategie om ons product in de schappen te laten staan, is gebaseerd op zowel een alwayson marketingaanpak en aandacht voor de presentatie op de winkelvloer. Allereerst hanteren we een ‘always-on’ laag in onze marketingstrategie, waarbij we continu communiceren over ons bag-in-boxformaat om zoveel mogelijk ouders bekend te maken met deze innovatieve verpakkingsoplossing. Door consistentie in onze boodschap te handhaven, streven we ernaar om de voordelen van dit formaat te benadrukken. Daarnaast leggen we specifieke nadruk op onze aanwezigheid op de winkelvloer. We investeren in opvallende displays en promotiemateriaal om de aandacht van consumenten te trekken en ons product prominent te presenteren. Door de shopervaring te verbeteren en de zichtbaarheid van ons product uit te bouwen, vergroten we de kans dat consumenten voor ons product kiezen wanneer ze in de winkel zijn.”

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten op gebied van babyvoeding?
Heesters: “Dit jaar kunnen jullie weer introducties van ons verwachten, waarbij we voortbouwen op ons voortdurende onderzoek. In ons Nutricia Research Centre in Utrecht werken we dagelijks aan innovaties die bijdragen aan de eerste duizend dagen van een kind, omdat deze periode cruciaal is voor een gezonde toekomst. Een tipje van de sluier dat we kunnen delen, is dat we ons dit jaar zullen richten op het vervullen van de behoeften van ouders met nieuwe verpakkingsoplossingen. Daarnaast zullen we ons focussen op digitale innovaties om de ouders te ondersteunen. Door middel van innovatieve digitale tools en platforms zullen we ouders voorzien van waardevolle informatie, advies en ondersteuning, om hen te helpen bij elke stap van hun ouderavontuur.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.