WORMERVEER – Het iconische snacksauzenmerk Zaanse Mayonaise heeft de afgelopen twee jaar niet stilgezeten. Met een sterke focus op categoriemanagement, schapadvies en zichtbaarheid via een landelijke campagne, is producent Van Wijngaarden een betrouwbare en innovatieve partner voor retailers. Lars de Leeuw (sales manager), Paula Volkers (account & category manager) en Wendy Huismans (manager marketing & communicatie) leggen dit uit.
Categorie: Snacksauzen
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Wat zijn voor jullie de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
De Leeuw: “Een van de belangrijkste wapenfeiten was de uitrol van onze landelijke above-the-linecampagne, waarmee we het merk voor het eerst in de bestaansgeschiedenis nog beter op de kaart hebben gezet.”
Huismans: “Wij hebben sterk ingezet op merkbeleving, onder meer via televisie en social media, wat resulteerde in een zichtbare stijging van merkvoorkeur en penetratie.”
Volkers: “Tegelijkertijd hebben we op het gebied van categoriemanagement grote stappen vooruitgezet. Dankzij intensieve samenwerking met retailers hebben we schapoptimalisaties gerealiseerd die niet alleen onze eigen rotaties helpen, maar ook zorgen voor de groei van mayonaise binnen de snacksauzencategorie.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
De Leeuw: “Op de vraag hoe Van Wijngaarden de samenwerking met retailers wil omschrijven, is de visie van ons team helder: ‘Onze samenwerking met retailers is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, transparantie en data-gedreven advies’. Wij willen verder kijken dan alleen onze eigen merkpositie; het doel is om samen met de retailer de totale categorie snacksauzen te laten groeien, met de focus op échte mayonaise, Zaanse dus. Dit betekent dat we actief meedenken over assortiment, promoties en positionering op het schap. Retailers waarderen onze proactieve houding en kennis.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Volkers: “Retailers spelen een cruciale rol in ons innovatietraject. In de vroege ontwikkelfase toetsen we concepten bij onze key partners. Wat mist er in het schap? Waar is de consument naar op zoek? De input van inkopers en categoriemanagers is hierbij essentieel. Ook betrekken we shopperen marktdata om ons advies te onderbouwen. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe introducties relevant en winstgevend zijn voor de retailer.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Huismans: “Ondernemers profiteren van de sterke merkbekendheid en aantrekkingskracht van Zaanse Mayonaise. Door de juiste producten prominent te positioneren in het schap, slim gebruik te maken van budgetten voor de inzet van POS-materialen en mee te doen met activaties en promoties, liften zij mee op onze merkactiviteit. De landelijke campagne zorgt voor extra trek naar het schap, waarvan ook het overige sausassortiment profiteert.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Volkers: “Data spelen een sleutelrol in die samenwerking. We analyseren samen marktcijfers, seizoensinvloeden, trends, shoppergedrag en schapindelingen om tot concrete aanbevelingen voor schapstructuur en assortimentssamenstelling te komen.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
De Leeuw: “Bij key partners kunnen we samen de winkelvloer actief met inspirerende POS-materialen aankleden. Dit zorgt voor een aantrekkelijker schap en ook de zichtbaarheid op het schap verbetert. Het leidt tot hogere verkopen en groei. Hier valt nog veel te winnen door budgetten slimmer in te zetten en de shopper centraal te stellen.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
De Leeuw: “Van Wijngaarden wil ook op de lange termijn relevant blijven voor haar partners. Daarom investeren we continu in communicatie, innovatie en data. We geloven sterk in co-creatie met onze retailpartners, waarbij we elkaars expertise benutten om de categorie verder te laten groeien.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
De Leeuw: “Het team heeft duidelijke doelstellingen: de komende jaren willen we ons verder positioneren als de ‘segment captain’ mayonaise binnen snacksauzen. Wij blijven investeren in relevante innovaties en uitbreiding van ons portfolio. Onze ambitie is duidelijk: het meest waardevolle A-merk zijn én blijven binnen de categorie, voor consument én retailer.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.