Formules

Winnaars GfK Out of Home Formule Awards 2015 bekend

DEN BOSCH – Kwalitaria, Bagels & Beans, Julia’s, Hutten en GaiaZoo Kerkrade zijn de grote winnaars van de GfK Out-of-Home Formule Awards 2015. De vijf winnaars mogen zich het komende jaar de beste foodformule noemen in hun marktsegment.

Willem-Paul de Mooij |

Kwalitaria kwam in het ‘Fastservice’ het beste uit de bus, Bagels & Beans in het marktsegment ‘Shopperhoreca’, Julia’s won in ‘On the Move’, Hutten in ‘Bedrijfscatering’ en de horeca van GaiaZoo Kerkrade won in het marktsegment ‘Leisure’. De GfK Out of Home Formule Awards zijn dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt in samenwerking met Out.of.Home Shops. De gastbeleving van in totaal 76 foodserviceformules in vijf marktsegmenten wordt onderzocht. De formules zijn beoordeeld op twintig aspecten door op basis van ruim 8000 recente bezoekers.

Kwalitaria maakt succesvolle inhaalslag in Fastservice
Kwalitaria is de winnaar in de categorie ‘Fastservice’ en heeft een overall score van 7,87 behaald. Een cijfer waarmee ze niet alleen in fastservice het beste scoren, maar ook vergeleken met de winnaars in andere kanaalsegmenten. De formule is in fastservice een plek gestegen op de ranglijst, want vorig jaar kwam de formule als tweede uit de bus met een 7,62. Kwalitaria scoort vooral goed op de vriendelijkheid van het personeel, dat het schoon is op de locaties, hygiënische bereiding en goede kwaliteit van het eten. De formule weet ten opzichte van de scores van vorig jaar een aantal ‘achterstanden’ weg te werken. Kwalitaria is vooruit gegaan in de snelheid van bediening en scoort een stuk beter op de kwaliteit van het eten. Ook vinden gasten dat er een veel ruimere keuze en aanbod is. Op de tweede plaats in Fastservice volgen AnyTyme met een 7,79 en SpareRib Express met een 7,77.

Bagels & Beans scoort op kwaliteit in Shopperhoreca
In het marktsegment Shopperhoreca is het de formule Bagels & Beans die dit jaar met de hoogste overall score van 7,85 uit de bus komt. Bagels & Beans eindigde vorig jaar nog als tweede, onder Douwe Egberts Café. Het afgelopen jaar wist Bagels & Beans echter de score significant te verbeteren op de goede kwaliteit van het eten en drinken, maar ook het aanbod en de ruime keuze aan eten en drinken wordt veel beter gewaardeerd dan een jaar geleden. Maar Bagels & Beans heeft ook het vriendelijkste personeel van alle formules, ook vergeleken met andere kanaalsegmenten in out-of-home. Veel meer gasten denken aan een herhalingsbezoek bij Bagels & Beans en willen de formule bij anderen aanbevelen. In het marktsegment Shopperhoreca eindigt Doppio Espresso op een tweede plaats met een 7,66 en IKEA met een 7,65. IKEA weet overigens de meeste gasten te plezieren met aantrekkelijke prijzen, zo blijkt uit het onderzoek.

Kwaliteit en hygiëne gewaardeerd bij Julia’s in On the Move
In het marktsegment Shopperhoreca is het de formule Julia’s die boven de rest uitsteekt. De Italiaanse formule die is te vinden op veel Nederlandse treinstations scoort goed op de kwaliteit van eten en drinken en laat daar ten opzichte van vorig jaar ook een grote verbetering zien. Ook het prijsimago is verbeterd ten opzichte van vorig jaar: meer gasten vinden dat ze waar voor hun geld krijgen. Een bezoek aan Julia’s leidt voor veel klanten tot een aanbeveling bij anderen. In On the Move eindigde de shopformule van oliemaatschappij BP op een tweede plaats met een 7,59 en Esso met een 7,51 op de derde plaats.

Bedrijfscatering: Hutten pakt wederom eerste plaats
Het marktsegment Bedrijfscatering wordt ook dit jaar weer aangevoerd door Hutten catering met een overall score in gastbeleving van 7,41. Hutten was ook de winnaar in 2014 in catering op het werk en weet de hoge scores op bijna alle terreinen vast te houden. Iets beter scoort Hutten op de ambiance en sfeer op de locaties en op de uitstraling van de inrichting. Cateraar SAB pakt de tweede plaats met een overall score van 7,36 en Prorest de derde plaats met een 7,22.

In Leisure scoort GaiaZoo Kerkrade met aantrekkelijk prijsniveau
De horeca van GaiaZoo Kerkrade is een nieuwkomer in het kanaalsegment Leisure, maar daarmee ook gelijk de hoogste binnenkomer met een overall waardering van gasten van 7,53. GaiaZoo zet in de horeca een goede prestatie neer in de beleving van gasten met een aantrekkelijk prijsniveau, een goed onderhouden inrichting en snelheid van bediening. Veel gasten denken aan een herhalingsbezoek en bevelen GaiaZoo bij anderen aan. De nieuwkomer scoort daarmee hoger dan de winnaar van vorig jaar, Toverland, dat nu een overall waardering van 7,41 haalt en daarmee de tweede plaats pakt. Efteling komt op plaats drie met een 7,31.

Onderzoeksverantwoording
De GfK Out of Home Formule Awards worden jaarlijks uitgereikt en zijn gebaseerd op onderzoek binnen het GfK consumentenpanel. Voor dit onderzoek heeft een steekproef van 8.000 bezoekers die recent gast zijn geweest bij een formule aan het onderzoek deelgenomen. Van een twintigtal aspecten zijn zowel het belang als de waardering gevraagd. Hierbij zijn 76 formules in vijf categorieën beoordeeld in vijf verschillende categorieën, namelijk On the Move’, ‘Fastservice’, ‘Shopper’, ‘Catering’ en ‘Leisure’. De resultaten van het onderzoek zijn in een uitgebreid verdiepingsrapport beschikbaar. Deze rapporten laten de scores van foodservice organisaties en de directe concurrenten op alle aspecten zien en bieden aanvullende analyses met concrete handvatten voor verdere verbetering. Deze rapporten zijn te verkrijgen via GfK.

Out.of.Home Shops besteed in de juli-editie aandacht aan de winnaars en het onderzoek.

Bron: Out.of.Home Shops