HUIZEN – Stamppot, pompoen en stoofvlees: het herfstseizoen is gestart en dit betekent bij Lidl dat het assortiment is aangepast. De plannen liggen al even klaar en de inkopen zijn gedaan: tijd om de schappen te vullen. Wat kunnen we deze herfst verwachten bij Lidl?
Pim Grether, binnen Lidl Nederland verantwoordelijk voor seizoensinkopen food, vertelt welke producten de komende weken hun intrede gaan maken in het schap. Maar eerst gaat hij in op het hele proces, want hoe besluit je welke trends je volgt en welke producten aansluiten op het seizoen? “We onderzoeken direct na de herfst welke kansen we zien voor het jaar daarop en welke producten daarbij horen. Begin van het jaar staat vervolgens in het teken van de inkoop”, legt Grether uit. Lidl weet dat zijn klanten in de herfst graag stoofvlees eten of kiezen voor een gezellige avond met de kaasfondue op tafel. “En natuurlijk diverse stamppotten, waaronder de varianten met andijvie en boerenkool als favoriet gelden. Dit jaar hebben we nieuwe producten in onze schappen tijdens het herfstseizoen”, licht Grether toe. Die komen niet zomaar in het schap, daar gaan hele ontwikkeltrajecten en proefsessies aan vooraf. “We proeven altijd alles van tevoren, want we willen onze klant alleen producten aanbieden waar we zelf helemaal achterstaan en die voldoen aan onze kwaliteitseisen. Vlak voordat de klant de producten in onze winkels ziet, gaan we ook met het team onze keuken hier op het hoofdkantoor in, nemen we alles nog een keer door en proeven we het nog een keer”, schetst Grether.
Italiaanse keuken
De Hollandse pot is ieder jaar weer een succes, maar ook de andere keukens trekken de aandacht van de consument, zo blijkt uit de onderzoeken die Lidl doet. “De Italiaanse keuken is altijd populair en daar willen we de klant voortdurend mee verrassen. We hebben daarom pasta in verschillende varianten. Denk aan romige burrata, pittige ‘nduja (een kruidige smeerbare worst uit Zuid-Italië, red.), of rundvlees gestoofd in chianti. De mogelijkheden om jezelf of je gasten te verwennen met Italiaanse klassiekers zijn eindeloos. Vergeet ook onze premium pesto’s niet, met onder meer een bijzondere variant die perfect inspeelt op de pistache-trend. Een ware traktatie voor de fijnproever”, zegt Grether. Kortom, alle meer stevige warme maaltijden zijn perfect voor de herfst.
Trends
Naast eigen onderzoek wordt er door Lidl ook gekeken naar trends die op de socials, zoals TikTok, rondgaan. Het is aan Grether om in te schatten of het bij de doelgroep van Lidl in de smaak zal vallen. Ja? Dan gaan ze daarmee gelijk aan de slag. “We zien onder andere dat de Aziatische keuken steeds meer opkomt. Dat komt terug in producten als de mini bapao in pompoenvorm met pumpkin spice-vulling. Sowieso is pompoen een groente die je in het najaar overal tegenkomt. Daarnaast vindt Halloween plaats tijdens de herfst. Daar spelen we op in met griezelige uitdeellekkernijen.”
Ook de weersomstandigheden spelen een grote rol. “De consument is natuurlijk weer wat meer binnen dan buiten in de herfst en daar spelen we dan op in. Je ziet dat er behoefte is aan gezelligheid. Dat betekent kaarsen aan, kaasjes op tafel of bij de borrel, geitenkaas-walnootkroketjes, bladerdeeghapjes, quichevarianten, pasteitjes, ragout en natuurlijk ook makkelijke soepen. We hebben naast traditionele soepen uit ons vaste assortiment ook wat luxere varianten, zoals de pompoen-rode linzen-kikkererwtensoep, gegrilde paprikasoep, Franse uiensoep en heldere champignonsoep.” Op zoet vlak wordt er vooral in het chocoladeschap geïnnoveerd: herfstchocolade in de vorm van eikels, kastanjes, pompoenen en herfstblaadjes mogen niet ontbreken.
Verrassen
Klanten zijn van Lidl gewend dat er wordt ingespeeld op trends, maar dat betekent niet dat de discounter alleen voor de hand liggende producten aan het assortiment toevoegt. “Ik vind het vooral leuk om onze klanten te verrassen en om ze blij onze winkels uit te zien gaan. We signaleren blije gezichten als ze de nieuwe gerechten zien, die je soms alleen maar op hoeft te warmen. Van luxe, gezonde en duurzame gerechten tot borrelhappen, voor-, hoofd en nagerechten, allemaal bereikbaar voor iedereen”, legt Grether uit. Hij sluit af met mooi nieuws, dat ook van invloed is op het herfstassortiment: “Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat Lidl de gezondste vleesvervangers heeft, maar liefst tien van de elf voldoen aan de Schijf van Vijf-criteria. Vega-producten zijn bijvoorbeeld ook populair voor bij de stamppot”, sluit Grether af.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.