Buitenland

Zalando-oprichter lanceert boodschappenservice

MÜNCHEN – Rocket Internet, de Duitse investeerder achter online winkels als Zalando, start volgende week in München met een nieuwe websupermarkt.

Peter Smit |

De nieuwe webservice die maandag wordt gelanceerd heet ShopWings en is een kopie van de Amerikaanse boodschappendienst Instacart. Rocket Internet heeft de ambitie om de service over meerdere landen uit te rollen.

Lidl
Bij Instacart en Shopwings doen ‘shoppers’ de boodschappen bij reguliere supermarkten en bezorgen deze bij de klant thuis. Shopwings wil een keuze gaan bieden uit verschillende supermarktketens. Zo moet de Duitse online klant straks ook bestellingen kunnen plaatsen uit het aanbod van discounter Lidl. Shopwings vraagt een bezorgfee van 4,90 euro voor een bestelling van minimaal 20 euro.

Gedoe
Fllorian Jaeger, mede-oprichter van Shopwings, gelooft dat zijn propositie beter past bij de moderne consument. “Wij zien dat mensen het druk hebben en drukke mensen zoeken naar moderne oplossingen, waarmee ze tijd besparen. Shopwings neemt het gedoe rond het doen van boodschappen weg met een innovatief alternatief.”
Jaeger wijst erop dat een Duitsers gemiddeld twee jaar van hun leven doorbrengen in een supermarkt. “Voor ons is het daarom vanzelfsprekend dat online in de komende jaren zal groeien, waardoor mensen veel tijd besparen voor de echt belangrijke zaken.”

Groei
De oprichters van Shopwings krijgen hun visie bevestigd door een studie van The boston Consulting Group. Daarin constateren de onderzoekers dat consumenten steeds vaker naar on-demand oplossingen zoeken voor routinematige taken. BCG verwacht dat de wereldwijde online boodschappenmarkt zal groeien van 36 miljard dollar in 2013 naar 100 miljoen miljard dollar in 2018.

Bron: Levensmiddelenkrant

shopwings-a840x630.jpg