EDAM - Smilde Bakery heeft zijn consumentenmerk HomeMade voor de thuisbakcategorie in de supermarkt in een nieuw jasje gestoken. Het brede gamma aan bakmixen heeft met kleurrijke verpakkingen een andere look & feel gekregen en is verrijkt met negen nieuwe mixen. Smilde Bakery ziet volop kansen om hiermee het thuisbaksegment ‘flink op te schudden’.
De vernieuwing van HomeMade komt volgens commercieel manager Femtinus Rozema van Smilde Bakery op een ‘uitgelezen moment’. “De thuisbakcategorie binnen supermarkten heeft lange tijd relatief stilgelegen”, benadrukt hij. “Mede dankzij de populariteit van televisieprogramma’s zoals Heel Holland Bakt is thuis bakken op dit moment hot. Steeds meer consumenten van jong tot oud staan thuis in de keuken te bakken. Enerzijds compleet vanuit de basis, anderzijds met behulp van bakmixen. Dat is echt een kans voor de categorie en die moeten we pakken. Met HomeMade zien we een belangrijke rol voor onszelf weggelegd als challenger in het thuisbaksegment. We brengen vernieuwing in het schap en we willen hiermee het hele segment opschudden.”
Bakvorm
Katinka Treffers, sinds augustus 2017 brand & category manager food retail bij Smilde Bakery, verduidelijkt wat de belangrijkste gedachte is achter HomeMade. “Wij geloven dat consumenten niet uren in de keuken hoeven te staan om zelfgebakken lekkernijen te maken. Consumenten hebben niet altijd tijd en zin om uitgebreid boodschappen te doen en te gaan bakken, maar willen wel graag iets zelfgebakkens op tafel zetten. Bij onze mixen zijn maar een paar eigen ingrediënten nodig en hoeft vaak alleen maar water te worden toegevoegd. Bij sommige varianten zit zelfs al de bakvorm.”
Compleet vernieuwd
In haar functie houdt Katinka Treffers zich onder meer bezig met de verdere uitrol van HomeMade binnen retail. Onder dit consumentenmerk produceert Smilde Bakery anno 2017 een breed gamma aan mixen. Uiteenlopend van mixen voor brownies, tompoucen en oliebollen tot mixen voor muffins, wafels, koeken en kruidnoten. “De vertrouwde bakmixverpakkingen van HomeMade zijn in juni van dit jaar compleet vernieuwd”, zegt Treffers. “We zijn ervan overtuigd dat onze bakmixen in dit nieuwe, frisse jasje nóg meer zullen opvallen in het bakmixenschap van de supermarkt. Onze nieuwe slogan is ‘ Happiness is HomeMade’.”
Hazelnootschuimgebak
Aan het HomeMade-assortiment zijn negen nieuwe bakmixen toegevoegd. Eén van de nieuwe innovaties binnen het assortiment is een pakket voor hazelnootschuimgebak. “Het gaat om een pakket, inclusief schuimplakjes, hazelnootkrokant, mokkamix en spuitzakje, waaraan consumenten alleen nog een beetje slagroom hoeven toe te voegen”, vertelt Treffers. “Dit pakket onderstreept de kracht van Smilde Bakery. In Roden beschikken we over een productielocatie voor baxmixen, terwijl we in Edam de mogelijkheid hebben om schuim te maken.”
Ruimte voor hartig
Hartige aanvullingen van het HomeMade-gamma zijn een pakket voor quiche groente en een pakket voor quiche lorraine. Treffers: “Steeds meer consumenten eten vandaag de dag graag een rijkgevulde quiche. Een probleem bij de bereiding in de keuken is echter vaak dat de quichebodem niet lekker krokant wordt. Daarom bestaan onze quichepakketten, naast een complete mix voor de quichevulling, uit een voorgebakken, krokante quichebodem.”
Consumentenperspectief
Als kleine speler binnen de thuisbakcategorie is Smilde Bakery volgens Rozema in staat om snel te schakelen voor retailers. “We hebben niet alleen nieuwe bakmixen aan het HomeMade-assortiment toegevoegd, maar er ook enkele uitgehaald”, licht hij toe. “Wat dat betreft kijken wij voortdurend naar mixen die het beste roteren in het schap van retailers. Smilde Bakery werkt vanuit een duidelijk consumentenperspectief aan de snelle ontwikkeling van nieuwe bakmixen en aan de herontwikkeling van minder goed lopende mixen. Vanaf de receptuur tot en met de introductie in het schap.”
Feedback
Treffers benadrukt dat Smilde Bakery consumenten nadrukkelijk betrekt bij de ontwikkeling van HomeMade-mixen. “Vorig jaar hebben we via onze Facebookpagina consumenten uitgenodigd voor onze HomeMade-fandag op de productielocatie in Roden. Een kleine twintig consumenten kreeg een rondleiding. Deze groep kreeg onze ideeën voor de vernieuwing van HomeMade te horen en mocht ook feedback geven op de vernieuwde verpakkingen. Bij onze cakemixen stond aanvankelijk bijvoorbeeld klein op de verpakking vermeld dat bij de bereiding alleen water hoefde te worden toegevoegd. De consumenten gaven aan dat ze deze benefit juist bewust zoeken in het schap en nu heeft deze vermelding een prominentere plek gekregen op deze verpakking. De komende tijd gaan we consumenten op uiteenlopende manieren betrekken bij de doorontwikkeling van HomeMade.”
Internationale uitrol
Smilde Bakery streeft ernaar om de afzet van zijn HomeMade-assortiment binnen de Nederlandse retail te verdubbelen. Rozema: “Met HomeMade willen we de thuisbakcategorie de komende jaren relevant houden voor de consument. We zijn ervan overtuigd dat zowel de consument als de retailer zit te wachten op convenience bij het thuisbakken. Als we de Nederlandse afzet volledig op orde hebben, willen we HomeMade internationaal uitrollen. Zo zien we goede afzetmogelijkheden in Duitsland en Engeland.”
Bron: Levensmiddelenkrant