RANGOON, MYANMAR - Bierconcern Heineken voorziet grote kansen in het voormalige Birma. De verkoop verdubbelde in de afgelopen maanden en de volumes doen dat naar verwachting dit jaar ook. Myanmar is voor de brouwer na Noord-Korea de laatste nieuwe markt waarin geïnvesteerd kan worden.
Alweer negen maanden brouwt Heineken haar eigen groene merk, Tiger Beer, ABC Extra Stout en het lokale Regal Seven in Myanmar, schrijft het Financieele Dagblad. De brouwer zat al eerder in het land, maar vertrok in 1996 wegens mensenrechtenschendingen die er plaatsvonden. Nu worden er geen EU-sancties meer tegen het land geheven en is Myanmar veranderd, met onlangs een democratisch gekozen regering na overheersing door een militaire junta. Volgens Lester Tan, uitvoerend directeur van Heineken in Myanmar, is het land de laatste ‘frontier’ van Azië voor de brouwer.
Personeel
Heineken en Carlsberg gaan in Myanmar de concurrentie aan met Myanmar Beer, dat 64 procent van de markt in handen heeft en onlangs is gaan samenwerken met het Japanse Kirin, aldus het Financieele Dagblad. Dat is volgens de krant niet de enige uitdaging voor de brouwer, die ook te maken heeft met te weinig goed personeel en slechte infrastructuur.
Verdubbeld
De eerste signalen zijn echter goed: de omzet in maart en april lag twee keer zo hoog als in januari en februari. Ketendirecteur bij Heineken Myanmar Donald Otten zegt tegen de krant dat de brouwer nu 245.000 hectoliter bier per jaar produceert en eind dit jaar verwacht op 450.000 hectoliter uit te komen.
Bron: FD