‘United Food Family is een alternatief voor dominante snackbedrijven’

BOXTEL –  De Van Oers Groep en De Vries Snacks vormen samen een nieuwe groep: United Food Family. Beide familiebedrijven zullen profiteren van elkaars kennis en klant- en productportfolio’s. Voordelen waar ook de ondernemer wat aan heeft, zegt Willem van de Vorst, directeur van de Van Oers Groep.

De krachten van beide bedrijven worden gebundeld in de nieuwe groep United Food Family, maar De Vries Snacks en de Van Oers Groep blijven als losstaande bedrijven opereren. “De bedrijven zijn enerzijds heel erg hetzelfde. Het zijn familiebedrijven en de manier waarop we met klanten omgaan ligt ook erg dicht bij elkaar”, zegt Van de Vorst, die als directeur van United Food Family de leiding krijgt over beide bedrijven. Anderzijds zijn De Vries Snacks en de Van Oers Groep juist heel verschillend. “Er is nauwelijks overlap tussen onze bedrijven. Onze portfolio’s zijn heel verschillend. Van Oers is met name sterk op het gebied van salades en ragoutproducten. De Vries is juist weer meer gespecialiseerd in vleessnacks. Ook de klantenkring verschilt. Van Oers verkoopt vooral binnen leisure en op on the go-locaties zoals de tankshops, terwijl De Vries vooral gericht is op de snackbarondernemer en op catering. De bedrijven hopen onder meer van elkaars klantenportfolio te leren en te profiteren. “Maar dat betekent niet dat Van Oers ineens gaat focussen op de snackbarbranche, of andersom: De Vries op tankshops.” De directeur van de nieuwe groep benadrukt dat beide productielocaties zullen blijven bestaan. “De Vries Snacks in Dordrecht is een heel mooi bedrijf en is ook zeer actief in zowel België als op de Nederlandse markt. We zullen waar mogelijk wel gebruik gaan maken van elkaars productietechnologieën, maar er is zeker nog geen sprake van een sluiting van een van beide bedrijven.”

Opvolging
De samenwerking is ook gezocht omdat familieleden van De Vries op zoek gingen naar opvolging. Marianne, Martin en Gert de Vries zullen het bedrijf verlaten. Van de Vorst: “Gelukkig blijven een aantal andere familieleden, waaronder José de Vries, wel aan het bedrijf verbonden. Ook voor de toekomst is er opvolging binnen de familie, want ook zoon Ronald en dochter Rielle zitten al in het bedrijf.” Voor ondernemers heeft de samenwerking als voordeel dat de leveranciers nog sneller kunnen schakelen. “We willen als United Food Family nog meer het alternatief zijn voor de grote dominerende snackbedrijven. We merken dat er behoefte is aan een menselijke maat binnen de snackspelers. Dat heeft alles te maken met veranderende marktomstandigheden”, zegt Van der Vorst. De komende tijd zullen beide bedrijven blijven innoveren zoals ondernemers dat van hen gewend zijn. Van de Vorst: “We hebben hernieuwde energie door deze samenwerking, wellicht komen daar veel mooie nieuwe producten uit voort.”

Bron: Out.of.Home Shops

kroket-a900x525.jpg