Formules

ABN Amro: Verkopen supermarkten en voedingsspeciaalzaken dalen

AMSTERDAM – Dit jaar hebben de supermarkten en voedingsspeciaalzaken hun verkopen zien krimpen. Dat komt voornamelijk omdat de cijfers worden afgezet tegen een zeer goed 2021. In dat jaar was de horeca vanwege Corona gesloten en was iedereen aangewezen op de winkels voor eten en drinken.

Gerard van Oosbree |

Nu dit jaar de horeca weer open is gaan consumenten weer uit eten. Dat gaat ten koste van de omzet van supermarkten en voedingsspeciaalzaken. En nu boodschappen ook nog een flink duurder worden voor de energiecrisis, verwacht ABN Amro ook voor volgend jaar een daling in het volume van 0,5 procent voor supermarkten en 2 procent voor voedingsspeciaalzaken. Consumenten kiezen steeds vaker voor de goedkopere supermarkten en goedkopere huismerken en aanbiedingen.

Gemak
Vooral jongeren kiezen steeds vaker voor gemak voor avondeten maar ook lunch en ontbijt, meldt FSIN. Supermarkten zijn daarin gaan concurreren met kant-en-klaarmaaltijden, bezorging en warme take-out-producten. Zo halen ze omzet weg bij de horeca en voedingsspeciaalzaken. Volgens de bank zijn ook in de supermarkten forse prijsstijgingen maar winnen ze het op lagere prijzen ten opzichte van de horeca. Speciaalzaken als bakkers en slagers zien door de hoge prijzen wel hun omzet dalen.

Bron: Levensmiddelenkrant

6fc2726eb8825c208e341f509ae39685.jpeg