ZAANDAM- Albert Heijn is in samenwerking met Milieu Centraal een campagne gestart om minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken.
De ambitie van de supermarktketen is om 25 procent minder verpakkingen te hebben in 2025. Het gaat dan om een vermindering van zo’n 20 miljoen kilo, van plastic om groente en fruit tot dozen van ontbijtgranen. Daarnaast moeten alle verpakkingen van eigen merk-producten 100 procent recyclebaar zijn. Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: ”We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Op televisie, Appie Today en ah.nl laten we zien welke stappen we zetten. Bijvoorbeeld het vervangen van een plastic deksel door folie op een bakje aardbeien. Daarnaast helpen we klanten, samen met Milieu Centraal, verpakkingen beter te recyclen.”
Thema’s
De aanpak van Albert Heijn richt zich op vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Zo worden herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood geïntroduceerd, krijgen de champignons en Perla koffie een volledig recyclebare verpakking en worden de zwarte schaaltjes van onder meer vleeswaren afgeschaft.
Vera Dalm, directeur Milieu Centraal: “Het is goed dat Albert Heijn de verpakkingen van alle eigen merk-producten gaat verduurzamen. En dat tegelijkertijd klanten worden gestimuleerd om mee te doen, bijvoorbeeld door herbruikbare zakjes aan te bieden voor groente, fruit en brood. Als je dan toch iets moet weggooien, zorg dan dat het gerecycled kan worden door op te letten hoe je het weggooit. De afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal helpt bij twijfel. Deze campagne stimuleert mensen denk ik ook na te denken over welke verpakking ze wel of juist niet zouden moeten kopen. Zo komt verduurzaming van twee kanten.”
Bron: Levensmiddelenkrant