AMERSFOORT – Ketenpartners FrieslandCampina en Lidl hebben samen met Nationaal Groeifonds Programma ReGeNL een pilot opgezet voor regeneratieve landbouw. Aan de pilot doen dertig leden-melkveehouders van de zuivelcoöperatie mee. Lidl ondersteunt financieel en ReGeNL levert de kennis. De pilot loopt drie jaar.
De organisaties willen samen een open toegankelijke standaard ontwikkelen voor het landbouwsysteem dat bodemherstel, biodiversiteit en een toekomstbestendig verdienmodel voor de melkveehouder centraal stelt. De focus ligt op het meetbaar maken van de impact. De pilot onderzoekt of regeneratieve landbouw daartoe kan bijdragen.
Overstap
Tuncay Özgüner, president FrieslandCampina Retail & Americas: “Steeds meer melkveehouders willen de overstap naar regeneratieve landbouw maken, maar dat kunnen ze niet alleen. Om deze transitie mogelijk te maken, hebben melkveehouders toegang nodig tot kennis, begeleiding en een goed verdienmodel. Een sterke samenwerking in de keten met partners zoals Lidl is daarbij onmisbaar.”
Duurzaam
Lidl is de eerste supermarktketen die dit initiatief neemt en ondersteunt. Erik van den Hoogen, cco/directeur Inkoop en Marketing Lidl Nederland: “We willen het beste voor onze klanten en voor de wereld om ons heen; vandaag én in de toekomst. Daarom bouwen we samen met onze partners aan een duurzaam voedselsysteem waarin de boer, de natuur en de klant centraal staan. Door in de keten samen te werken aan oplossingen zoals regeneratieve landbouw, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen.”
Bedrijfsplannen
Regeneratieve landbouw richt zich op een gezonde bodem, het vergroten van biodiversiteit en het verbeteren van de natuurlijke veerkracht van landbouwgrond. Het eerste jaar van de pilot staat in het teken van op maat gemaakt bedrijfsplannen voor de deelnemende melkveehouders. In de twee volgende jaren worden de nieuwe werkwijzen geïmplementeerd en worden zowel de ecologische als economische resultaten nauwgezet gemonitord.
Einddoel
Wouter-Jan Schouten, Programmadirecteur van ReGeNL: “Regeneratieve landbouw is haalbaar én kansrijk — voor boeren, het klimaat en de natuur. Dankzij de financiële steun van Lidl, de inhoudelijke expertise van FrieslandCampina en de bij ReGeNL betrokken kennisinstellingen, kunnen melkveehouders nu concreet aan de slag met regeneratieve praktijken voor een toekomstbestendige landbouw, een belangrijke stap richting ReGeNL’s einddoel: vóór 2031 samen met duizend boeren de omslag maken naar toekomstbestendige landbouw.”
Bron: Levensmiddelenkrant