gvo-250805-126.jpg Het conservenschap staat volop in de picture bij Albert Heijn en is verruimd en vernieuwd. Het speelt in op trends als plantaardig, eiwitrijk en gemak. Foto: Gerard van Oosbree

AH geeft eigen merk binnen conserven een redesign om klanten over de streep te trekken

AMSTERDAM - Voor ‘Blik op het schap’ ging Levensmiddelenkrant langs bij AH XL Gelderlandplein in Amsterdam, die onder leiding staat van supermarktmanager Karim Triki. Jelle van Ommen, lead category manager AGF gemak, verspakketten en conserven bij Albert Heijn, was eveneens aanwezig: “Het conservenschap nieuw leven in blazen past binnen onze missie om beter eten bereikbaar te maken en het past binnen onze doelstelling voor plantaardige eiwitten.”

Rosanne Wormgoor |

Buiten het reguliere conservenschap heeft Triki in zijn supermarkt conserven geplaatst op de versafdeling. Er is een aparte stelling met onder andere peulvruchten en een ruim assortiment met AH Terra-producten in blik. Daarnaast staan boven het schap met vleesvervangers een aantal kant-enklaarmaaltijden in stazak. “Het idee daarachter is dat mensen het meer gaan meenemen. De producten staan op een prominentere plek in de winkel. Het zijn voornamelijk nieuwe producten van AH Terra die we op het versplein presenteren. Mensen kennen die producten nog niet echt, dus je wilt ze daar eigenlijk kennis mee laten maken. Als ze in het reguliere conservenschap staan, vallen ze niet zo op. Ik zie goede resultaten. Zelfs jongeren nemen het meer mee. Dat komt grotendeels door de hele hype rondom eiwitten. Ze kopen het omdat er meer eiwitten in zitten”, aldus Triki.

Plantaardig
Het conservenschap is erg belangrijk voor Albert Heijn. Daarom is het hele schap begin dit jaar verruimd en vernieuwd. “De reden daarvoor is eigenlijk meerledig”, vertelt Van Ommen. “We weten van klanten dat ze graag gezonder willen eten en daarnaast is gemak een grote trend. Klanten willen daarin graag geholpen worden en plantaardig is natuurlijk een hot topic. Dit laatste zit nog niet zo ingebakken in de standaardroutine. Nederlanders kennen gemiddeld zo’n vijf à zeven recepten uit hun hoofd en willen graag meer plantaardig eten. Dat kan heel goed door middel van het conservenschap, maar sommige klanten geven aan dat ze niet zoveel producten uit dit schap kopen, omdat ze er niet aan denken of niet goed weten hoe ze het lekker kunnen maken. Voor veel klanten is inspiratie het grootste obstakel.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

IMG_6616.jpg Jelle van Ommen.

Redesign
Op deze laatste twee aspecten spelen ze slim in bij de supermarktketen. “We hebben alle peulvruchten samengebracht onder ons eigen merk AH Terra. Daarnaast hebben we ons hele eigen merk een redesign gegeven. De verpakkingen zijn nu heel kleurrijk, zodat ze opvallen. En op de achterkant van de verpakkingen hebben we bij alle bonen een recept geplaatst. Met een QR-code word je naar de Allerhande doorgestuurd. Dus mocht je zo’n potje pakken, dan weet je gelijk wat je ermee kan maken. We willen de klant inspireren om dit te integreren in het dagelijkse leven. We willen dat niet te belerend doen, maar vooral stimulerend. Een goed voorbeeld daarvan is een campagne die wij een tijdje terug hadden. Die richtte zich op ‘bonenpower’. Het motto van die campagne was: voeg gewoon wat bonen toe, want ze zijn niet alleen lekker, maar zitten ook vol goede voedingstoffen”, licht Van Ommen toe.

Naast een redesign zijn er nieuwe producten aan het schap toegevoegd die al voorgekruid zijn of in saus zitten.“Dat is eveneens iets waar A-merken op inspelen. Hak heeft maaltijden in zak op basis van peulvruchten. Zo wordt het steeds toegankelijker gemaakt om peulvruchten te eten”, zegt Van Ommen. Het Voedingscentrum adviseert om minimaal 100 gram peulvruchten per week te eten. De huidige consumptie van peulvruchten in Nederland ligt echter veel lager, namelijk op gemiddeld slechts 7 gram per dag. “Daar ligt een hele grote kans. We hopen daar met de rebranding van ons eigen merk iets aan te veranderen. We hebben het bewust onder ons AH Terra-merk gedaan, want dit is een plantaardig merk en premiumklanten krijgen 10% korting, waardoor het nog betaalbaarder wordt om peulvruchten te kopen”, zegt Van Ommen.

"Voor veel klanten is inspiratie het grootste obstakel"

Samenwerking met A-merken
Naast de maaltijden op basis van peulvruchten van Hak in zak zijn er nog meer innovaties te zien bij A-merken. “Die merken zitten niet stil. We vinden elkaar wel. Samen met Hak en Bonduelle laten we klanten meer groenten en peulvruchten eten. Bonduelle komt bijvoorbeeld met wat meer spannende peulvruchten en Hak heeft zijn nieuwe lijn in pak geïntroduceerd en vernieuwt steeds de maaltijden in zak. We hebben elkaar nodig. Je hebt een betaalbaar huismerk nodig, maar ook zeker A-merken”, meent Van Ommen.

Verpakkingen
Of er een verschil is in imago tussen de verschillende verpakkingen? “Van oudsher is zowel blik als glas een hele goede manier van verpakken. Conserveren is sowieso een hele goede manier om voedingsstoffen te behouden. Je ziet dat de oudere doelgroep wat meer neigt naar glas en de jongere meer naar blik. Langzaam komt de stazak op. Deze verpakking slaat eveneens meer aan bij de jongere doelgroep. We kiezen er bewust voor om de traditionele bonen, zoals kapucijners en tuinbonen – die meer in trek zijn bij de oudere generatie – in glas te houden. En de modernere peulvruchten, bijvoorbeeld kikkererwten en linzen, verkopen we expres in blik”, aldus Van Ommen. Er zijn eveneens verschillen te zien tussen culturen. De Nederlandse keuken leent zich heel erg voor producten uit blik, terwijl sommige buitenlandse keukens heel goed kunnen koken met gedroogde peulvruchten.

Conserven versus diepvries en vers
Als Van Ommen kijkt naar hoe het conservenschap zich verhoudt tot diepvries en vers, zegt hij dat alle drie goede manieren zijn om voedingsstoffen te behouden. “Conserven en diepvries kunnen in sommige gevallen een betaalbaar alternatief zijn. We zien bij alle drie een stijging. Diepvries is nog redelijk klein, maar daar winnen we ook al aan populariteit vanwege betaalbaarheid en de lange houdbaarheid. Hetzelfde geldt voor conserven. Maar in verhouding is vers natuurlijk nog steeds het grootste”, legt Van Ommen uit.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

gvo-250805-098.jpg Met de ‘bonenpower’-campagne maakt AH duidelijk dat bonen niet alleen gezond zijn, maar ook vol goede voedingsstoffen zitten. Foto: Gerard van Oosbree

Hardlopers
De populairste producten zijn volgens de lead category manager een beetje inherent aan wat we nu al kennen, maar er is wel enige verandering te zien. “Binnen peulvruchten zijn kidneybonen nog steeds heel erg populair, omdat het veel in Mexicaanse maaltijden wordt gegeten. Die Mexicaanse keuken is al jaren een grote trend. Kikkererwten zijn echter nu wel aan een opmars bezig, evenals zwarte bonen. We helpen mee aan die verschuiving door in verspakketten steeds vaker een recept op basis van andere peulvruchten toe te voegen. Klanten slaan aan op een lekker recept en worden dan geholpen om die producten te kopen.”

Herkomst
Albert Heijn kijkt altijd naar waar de bonen vandaan komen. “Bruine bonen worden veelal geteeld in Nederland en sinds mei komen ook de zwarte bonen en de kidneybonen uit Nederland. Die worden hier geteeld en gefabriceerd. Dat staat niet op de verpakking, maar het is wel leuk om te weten. Een ander leuk weetje is dat peulvruchten enerzijds natuurlijk lang houdbaar zijn, maar dat het anderzijds echt een natuurproduct is. Als een oogst mislukt, merk je dat terug in een lagere beschikbaarheid”, stelt Van Ommen.

Fans
Concluderend vertelt hij dat conserven in het verleden een wat ouderwets imago hadden, maar dat Albert Heijn druk bezig is om dat te veranderen, door onder andere het wijzigingen van verpakkingen, nieuwe verpakkingsvormen te gebruiken en meer in te zetten op gemak. “We zijn dat echt aan het omvormen. Ik mag natuurlijk niet te veel verklappen, maar we blijven het schap vernieuwen en het gewoon lekkerder, gemakkelijker en betaalbaarder maken voor de klanten om plantaardige conserven te eten. Wíj zijn al fan en nu is het zaak om steeds meer klanten er fan van te maken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.