AH verbetert recepturen van huismerk

ZAANDAM – AH introduceert nieuwe recepturen voor chips, bouillon en vlees onder eigen merk. De supermarktorganisatie haalt vooral MSG, zout en toevoegingen uit de private labelproducten.

Joost Agterhoek |

Consumenten vinden het steeds belangrijker om te weten wat er in voedsel zit en AH gelooft op zijn beurt in het continu verbeteren van de kwaliteit van producten, licht AH de nieuwe recepturen toe. Binnenkort bevatten nagenoeg alle chips, bouillonblokjes en ‘kop soep’-producten geen MSG, ook wel bekend als E-nummer 621, mononatriumglutamaat en ve-tsin, meer. In de oosterse kruidenpasta’s en boemboe-kruidenmengsels van het AH-merk zit al langer geen MSG meer.

Tomatenpoeder
In vlees maakt Albert Heijn de volgende stap, aldus de retailer. In de nieuwe recepturen wordt uitgegaan van zo min mogelijk toevoegingen en minder zout. Voor de hamburger, volgens Albert Heijn een klantenfavoriet, is tomatenketchup vervangen door tomatenpoeder in combinatie met een natuurlijk aroma. Voedingszuren voor een betere houdbaarheid maken plaats voor een ‘innovatie extract uit citrus en granaatappel’ en zout maakt in de receptuur ruimte voor een zeezout dat relatief weinig natrium bevat, en een grote hoeveelheid mineralen, aldus AH. Hieronder de recepturen naast elkaar.

[[{"fid":"55873","view_mode":"media_original","fields":{"format":"media_original","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_file_image_desc[und][0][value]":"","field_file_image_desc[und][0][format]":"ckeditor"},"type":"media","attributes":{"height":221,"width":757,"class":"media-element file-media-original"}}]]

Broodverbeteraars
De veranderingen in receptuur betekenen dat in het verse brood van AH geen kunstmatige broodverbeteraars meer zitten en dat het zoutgehalte met 13 procent tot 22,5 procent is gedaald. Ook bij groente in blik of pot en de kant-en-klaremaaltijden is veel zout uit de producten gehaald, tot ruim 30 procent, laat AH weten.

Wennen
AH wil klanten en hun gezinnen elke dag inspireren gezonder te eten, door hen steeds meer te laten genieten van lekkere, puurdere, gezondere producten, zegt de retailer over de verbetering van recepturen. Bij steeds meer producten worden minder zout, suiker, E-nummers of kleurstoffen gebruikt. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar stap voor stap. Zo kunnen klanten geleidelijk wennen aan de verbeterde producten, aldus AH.

Bron: Levensmiddelenkrant

ah_runder_hamburger_vlees_receptuur_900x525.jpg