ZAANDAM – In de slipstream van de presentatie van Aholds tweede kwartaalcijfers, hintte bestuursvoorzitter Dick Boer donderdag op een spoedige lancering van de nieuwe generatie Bonuskaart.
Hoewel publiek geheim is dat Albert Heijn al langere tijd bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe klantenkaart, bleef een introductie vooralsnog uit. De grootgrutter testte in 2011 en 2012 uitgebreid alle aspecten waaraan de nieuwe klantenbinder moet voldoen, maar lijkt zich stuk te bijten op de Nederlandse privacywetgeving, zo speculeert de Financiële Telegraaf vrijdag. De topman zegt in de krant evengoed dat de lancering ‘niet ver weg meer is’.
Debat
Albert Heijn kijkt bij een mogelijke uitrol van de kaart en daarbij behorende mogelijkheden ook scherp naar het publieke debat waarin burgers en klanten wel gemak willen, maar niet willen dat elke persoonlijke stap of keuze door bedrijven wordt gebruikt als opmaat voor shoppermarketingactiviteiten. Klantentrouw komt te voet en gaat -zeker bij marketingmissers- te paard, lijkt de overweging te zijn in Zaandam.
Combinatie
In februari 2012 startte AH reeds met Mijn Bonus, waarbij klanten via de post zes persoonlijke aanbiedingen op maat worden toegezonden. Afgelopen juli voorspeldde Boer in een interview met McKinsey dat klantenkaarten zullen worden opgevolgd door nieuwe technologie, maar dat smartphone-apps en fysieke kaarten voorlopig nog wel even naast elkaar zullen blijven bestaan. De Ahold-ceo vindt dat een nieuwe generatie Bonuskaart wel beter 'samengebracht' moet worden met de smartphone.
Bron: De Financiële Telegraaf/Levensmiddelenkrant