verduurzamingnederlandseglastuinbouw3.jpg Foto: Albert Heijn

Albert Heijn gaat glastuinbouw verduurzamen

ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn gaat samen met de Nederlandse telers de CO₂e-uitstoot in de glastuinbouw verminderen. In 2030 moet de uitstoot met 70% ten opzichte van 2018 zijn verminderd voor de kasteelt van groente en fruit voor de supermarkt.

Redactie |

De verduurzaming is belangrijk voor het halen van de doelstelling van de supermarkt in de hele keten. Daar moet de uitstoot in 2030 tot 45% zijn gereduceerd. Albert Heijn heeft door Bakker Barendrecht en Eneco-dochteronderneming AgroEnergy onderzoek laten doen naar de mogelijkheid voor verduurzaming. Hier is uitgekomen dat voor veel kasbedrijven al op korte termijn verduurzaming haalbaar en rendabel is om op volledig elektrisch over te stappen.

Verduurzamen
In het onderzoek is voor vrijwel alle telers die leveren aan de supermarkt in kaart gebracht welke verduurzamingsmogelijkheden toepasbaar zijn. Eneco zal technische kennis en begeleiding bieden aan telers om hun energieverbruik te optimaliseren en te verduurzamen, zelfs in gebieden waar netcongestie is. Albert Heijn ondersteunt de telers door langdurige samenwerkingen om zo samen de keten te ontwikkelen.

“Vanuit onze missie 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.' gelooft Albert Heijn in de kracht van samenwerking om positieve impact te maken, niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze partners in de hele keten”, aldus Rob Heesen, directeur Partnerships & Business Development. “We kunnen echt trots zijn dat we samen laten zien dat het kan, verduurzamen én het garanderen van voedselzekerheid.”

Bron: Levensmiddelenkrant