ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn heeft vijftien zogenoemde hybride producten opgenomen in het assortiment. De ingrediënten van deze combinatieproducten bestaan voor een gedeelte uit zuivel of vlees, en voor de rest uit plantaardige bestanddelen. De supermarkt wil zo klanten stap voor stap bewustere keuzes laten maken, zonder drastische veranderingen in eetgewoonten.
Het voordeel van deze producten is een lagere uitstoot en minder (verzadigd) vet. Daarnaast meldt het bedrijf dat ze net zo lekker smaken als hun volledig uit zuivel of vlees gemaakte varianten. Om klanten over de streep te trekken zijn de hybride producten even duur of goedkoper dan de volledig dierlijke varianten.
Wennen
“Het idee van combinatieproducten is nieuw en kan even wennen zijn. Maar uit smaakonderzoek blijkt dat deze producten net zo lekker zijn als de reguliere varianten,” zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. “We maken het makkelijker om vaker plantaardig te eten, zonder dat klanten iets hoeven in te leveren op smaak of gewoonte. Kleine aanpassingen kunnen zo een groot verschil maken, voor jezelf én voor de planeet.”
Producten
Het assortiment omvat onder meer twee zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten en zeven vleesproducten, zoals hamburgers, mager gehakt, braadworsten, soepballetjes en chipolataworstjes verrijkt met suikerbietenvezel. Daarnaast bestaat het assortiment nog uit zes vleeswaren, waaronder grillworst, gekookte worst, boterhamworst, gebraden gehakt met knolselderij en koolrabi en cervelaat en salami met boterbonen.
De producten moeten Albert Heijn helpen om in 2023 de doelstelling te halen dat 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Eind 2024 was dat percentage 44,2%.
Bron: Levensmiddelenkrant