Albert Heijn moet prijsimago ontgelden

NIEUWVEEN - Albert Heijn moet het in prijsvergelijkingen van andere supermarktorganisaties flink ontgelden. Veelvuldig worden in dagbladen en folders prijsverschillen van tientallen procenten met de marktleider gecommuniceerd, die tot dusverre evenwel in relatieve stilte met alle verlagingen meegaat. Deze week werden er weer honderd nieuwe prijsverlagingen doorgevoerd.

Redactie |

In het prijsgeweld van de laatste weken wordt AH continu als fors duurdere winkel neergezet door supermarktorganisaties. Aanstich­ter Jumbo heeft het in de toelichting op de prijsverlagingen in de dagbladen over ‘de aanval op Albert Heijn en alle andere supermarkten’, om eraan toe te voegen dat Jumbo ‘tot wel 15 procent goedkoper is dan AH en C1000’ op de genoemde producten. Lidl vergelijkt haar prijzen met de huismerkproducten van AH onder de noemer: ‘Wie heeft de joker? Voordeel pakken, zonder plakken!’ Lidl beweert in deze vergelijking ruim 30 procent goedkoper te zijn dan AH. Ook Nettorama heeft het op de marktleider voorzien. In duidelijke kaders meldt Nettorama in A-merken 10 procent goedkoper te zijn dan AH, in huismerken zelfs 22 procent. “Ik kan er ook niets aan doen dat we AH op elke hoek van de straat tegenkomen”, aldus Nettorama-directeur Wiet van den Brink.

Stoppen
AH-woordvoerder Wenda Buining noemt het ‘niet verwonderlijk’ dat veel partijen zich afzetten tegen de Zaanse keten. “Dat gebeurt nou eenmaal als je marktleider bent.” De afgelopen twee weken verlaagde AH al zo’n 350 producten in prijs, in reactie op de verlagingen van Jumbo en andere formules. Buining: “Een derde van de supermarktketens mag goedkoper zijn, twee derde mag hetzelfde prijspeil hebben of duurder zijn.” AH heeft momenteel ook een laagste actieprijsgarantie op alle A-merkacties uit de Bonusfolder. Klanten krijgen het aankoopbedrag van aanbiedingen terug, plus een appeltaart, als de producten in een andere folder goedkoper zijn. De actie leidt in sommige supers tot voor AH ongewenste taferelen. Zo sloegen consumenten afgelopen week tientallen kratten Brand bier in, nadat Sligro tijdelijk een diepere aanbieding had dan AH en de site GeenStijl.nl hier aandacht aan besteedde. Volgens Buining vormen deze incidenten geen aanleiding om te stoppen met de laagste prijsgarantie.

Bron: