Aldi laat in Europa forse omzetgroei zien

FRANKFURT - Aldi doet in Europa bijzonder goede zaken. In Groot-Brittannië noteert de Duitse discountketen in de periode augustus-oktober een omzetgroei van 31,7 procent; in Duitsland is de omzetgroei 6 procent.

De Duitse discountketen Aldi is op weg in omzet het allerbeste jaar uit de geschiedenis van het bedrijf te boeken. In de UK heeft Aldi volgens cijfers van Kantar Worldpanel op dit moment een record marktaandeel van 3,8 procent. De discountketen noteerde in de twaalf weken tot 13 oktober een record omzetgroei van 31,7 procent. Hiermee is het marktaandeel van Aldi in de UK in minder dan twee jaar tijd gegroeid van 3 naar 3,8 procent. Concurrerende discounters Farmfoods en Lidl doen het ook goed met omzetgroei van respectievelijk 26,5 en 13,1 procent. De ‘reguliere’ Britse supermarktketens steken hier volgens Kantar schril bij af. Zo boekte marktleider Tesco tussen half augustus en half oktober een omzetgroei van 0,4 procent en daalde het marktaandeel van 30,8 naar 30,1 procent. Waitrose noteert dit najaar een omzetgroei van 7,6 procent en Sainsbury’s van 3,7 procent.

Groei
In Duitsland behaald discountketen Lidl over het fiscale jaar 2012-2013 dat eind februari eindigde een omzet van 18 miljard euro; een groei van 2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Aldi Nord behaalde in 2012 een omzet van 11,5 miljard euro en zusterbedrijf Aldi Süd 15 miljard euro; een groei van ruim 6 procent. De resultaten die Aldi heeft behaald zijn veel hoger dan analisten hadden voorspelt.

Bron: Levensmiddelenkrant

aldi.jpg