AmazonFresh Flickr - Bruce Englehardt.png

E-commerce

Amazon Fresh laat de klant betalen

SEATTLE – Amazon Fresh, de bezorgdienst van het Amerikaanse Amazon, stopt de gratis levering van boodschappen voor haar Prime-leden. De online winkelwagentjes van Amazon Prime-leden met een waarde van meer dan $ 35 werden tot voor kort gratis thuisbezorgd. Maar per eind februari komt hier een einde aan voor bestellingen met een totale waarde lager dan $ 150. De bezorgdienst verklaart in een bericht naar haar klanten dat het afschaffen van gratis bezorging bijdraagt aan het laag houden van de prijzen.

Redactie |

Vanaf 28 februari zal de bezorgdienst kosten in rekening brengen voor bestellingen onder de $ 150. De leveringskosten voor bestellingen die lager dan $ 50 zijn zullen $ 9,95 bedragen. Voor bestellingen tussen $ 50 en $ 100 zal dit $ 6,95 worden. Voor orders tussen $ 100 en $ 150 wordt $ 3,95 gerekend. Bestellingen met een totaal van $ 150 of meer blijven kosteloos bezorgd. Hoewel de fysieke winkels van Amazon Fresh voor iedereen toegankelijk zijn, is de bezorgdienst van Amazon uitsluitend voor Amazon Prime-leden. Dit lidmaatschap kost de klant nog eens $ 139 per jaar.

Herziening
Het besluit valt samen met de uitgebreide herziening van de uitgaven van het bedrijf door Andy Jassy, ceo van Amazon. Het bedrijf ontsloeg onlangs 18.000 werknemers en verschillende projecten van het bedrijf werden gepauzeerd of geannuleerd. Ook staakte het bedrijf de uitrol van meer fysieke winkels vorig jaar. Met het afschaffen van de gratis bezorgdienst hoopt Amazon het hoofd boven water te kunnen houden. “Deze servicekosten helpen de prijzen laag te houden in onze online en fysieke supermarkten, zodat we de bezorgkosten van boodschappen beter kunnen dekken en een consistente, snelle en hoogwaardige bezorgervaring kunnen blijven bieden”, aldus de kennisgeving van Amazon naar haar klanten.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.