Formules

Autonome groei Jumbo 3,5% boven de markt

VEGHEL – Supermarktbedrijf Jumbo Groep Holding zegt bijzonder tevreden te zijn met de behaalde resultaten in het boekjaar 2014. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 26%, de autonome groei versloeg de markt met maar liefst 3,5%.

Remco van der Meij |

Uit een toelichting van het bedrijf blijkt dat er in harde euro’s  € 4.823 miljoen door de kassa stroomde, waar dat vorig jaar nog € 3.837 miljoen was. Een toename van 26% ten opzichte van 2013.

Groei
Deze omzetstijging is het logische gevolg van de groei van het aantal Jumbo winkels tot 499 (eind 2013: 391) en de bovengemiddelde omzetgroei in bestaande winkels. De autonome groei van Jumbo kwam met 3,5% echter ook ruim uit boven de marktgroei van circa 0% die cijfervorser GfK eerder vaststelde.

C1000
De consumentenomzet van de C1000 formule bedroeg in 2014 nog altijd € 1.993 miljoen, een daling van 38% ten opzichte van vorig jaar als gevolg van de geplande afname van het aantal C1000 winkels tot 124 (2013: 267). De autonome omzet van C1000 is uitgekomen op een index van circa 97 ten opzichte van 2013 en voor een formule in afbouw nog altijd tevredenstellend. De geconsolideerde omzet van Jumbo Groep Holding over 2014 bedroeg € 6.816 miljoen, goed voor een marktaandeel van 20%.

Combi retail & foodservice
 “De nieuwe Jumbo winkels die we wekelijks openen, het succes van onze twee Foodmarkten en de lancering van e-commerce, maar ook de overdonderende WK actie, onze Nieuwe Standaard Kip en de bijzondere Kerstactie.” Frits van Eerd, CEO van Jumbo Groep Holding, benoemt welke factoren in 2014 hebben bijgedragen aan het succes van het familiebedrijf. “Maar nog veel belangrijker en blijvender is dat Nederland de Jumbo formule van grootste assortiment, beste service en laagste prijzen steeds vaker weet te vinden en steeds meer waardeert.”

Kerstrapport
Dat Jumbo als winnaar naar voren kwam in het GfK Kerstrapport 2014 is daarvan het bewijs stelt de voorman. “En voelt als een kroon op ons werk. Het maakt ons trots en moedigt ons aan om samen met onze ondernemers en medewerkers, zo door te blijven gaan en de verwachtingen van nog meer klanten te overtreffen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

jumbo.pers_.2013-a900x525.jpg