David Markowski van The Greenery en Philippe Appeltans van BelOrta.jpg Links David Markowski (CEO The Greenery) en rechts Phillipe Appetans (CEO BelOrta) na het ondertekenen van de oprichtingsakte van FreshAlliance.

BelOrta en The Greenery richten FreshAlliance op

BARENDRECHT/SINT-KATELIJNE-WAVER - Op 26 augustus 2025 hebben The Greenery en BelOrta hun samenwerking officieel bekrachtigd met de oprichting van FreshAlliance. Zodra de erkenning is goedgekeurd, kan FreshAlliance officieel van start.

Redactie |

Deze Transnationale Unie van Producentenorganisaties (TUPO) is een flexibele vorm van samenwerking waarbij beide organisaties hun zelfstandigheid behouden en tegelijk meerwaarde creëren voor telers en klanten.

Bundeling van kracht
FreshAlliance is geen fusie. Beide coöperaties blijven zelfstandig bestaan, met behoud van hun eigen structuur, ledenbasis en merken. De samenwerking richt zich op thema’s waar dit meerwaarde biedt, zoals afzet, duurzaamheid, innovatie en data. David Markowski, ceo van The Greenery: “Met FreshAlliance zetten we een stap vooruit. We verbeteren onze afzetmogelijkheden, terwijl we de coöperatieve wortels van beide organisaties behouden. Deze samenwerking biedt flexibiliteit en stelt ons in staat om stap voor stap de thema’s op te pakken die toegevoegde waarde bieden voor klant en teler.”

Ceo van BelOrta Philippe Appeltans vult aan: “Er is geen dwingende reden tot samenwerking, we willen stap voor stap op zoek gaan naar kansen en mogelijkheden die zorgen voor een win-win op de domeinen die onze telers en klanten ten goede komen. FreshAlliance laat zien dat samenwerking en autonomie prima hand in hand gaan.”

Logische stap
De TUPO is ontstaan als antwoord op de consolidatie en schaalvergroting bij retail en handel. Door deze samenwerking, verbeteren The Greenery en BelOrta hun geografische spreiding en risicoprofiel: een nog aantrekkelijkere propositie voor telers én klanten.

Hoge ambities
FreshAlliance staat niet voor één grote sprong, maar voor vele zorgvuldig gekozen stappen. Het is een groeipad naar betere afzetmogelijkheden, waarin beide coöperaties de ambities hoog leggen naar het toekomstbestendig positioneren van telers en klanten productbeschikbaarheid met innovatieve oplossingen bieden. Met als doel een aantrekkelijke partij voor klant en teler op de Europese markt.

Bron: Levensmiddelenkrant