WAGENINGEN – Nederlandse consumenten gaven in 2024 ongeveer 4% meer uit aan duurzaam voedsel. De uitgaven stegen daarmee in gelijke trend met de totale uitgaven aan voedsel. Duurzaam voedsel maakt ongeveer 21% uit van alle uitgaven.
De aantallen komen uit de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Social & Economic Research. De stijging komt voor een gedeelte uit de verkoopstijging van voedsel met een duurzaamheidslabel en deels uit een stijging van de voedselprijzen. In totaal besteden Nederlandse consumenten bijna 14,3 miljard euro aan duurzaam voedsel op een totale voedselomzet van 68,1 miljard euro.
Verschil
Er zit veel verschil in de verschillende productgroepen. De verkoop van duurzame dranken steeg in 2024 met 14%. Andere producten waarvan de verkoop steeg zijn duurzaam vlees, vis, aardappelen, groenten en fruit, houdbare producten en eieren. Duurzame zuivel zag echter een daling van 6%.
“Uit de cijfers blijkt bijvoorbeeld dat supermarkten in 2024 hun doel hebben behaald om uitsluitend pluimveevlees met minimaal één Beter Leven-ster aan te bieden. Het aandeel duurzaam pluimveevlees in supermarkten ligt inmiddels boven de 90%”, aldus onderzoekers Katja Logatcheva en Nera Herceglic. De drie onafhankelijk gecontroleerde duurzaamheidskeurmerken met de grootste omzet zijn Beter Leven, Rainforest Alliance en Biologisch.
Verkoopkanalen
Er zit ook verschil tussen de verkoopkanalen die worden bijgehouden in de Monitor. Bij supermarkten gaven consumenten 4% meer uit aan duurzame producten voor een totaal van 12,1 miljard euro. In de foodservicewar is er slechts eens stijging van 1% tot 1,7 miljard euro, vooral te danken aan hogere prijzen. Grootste stijging werd er gemeten bij de speciaalzaken voor duurzame voeding. Tussen 2023 en 2024 stegen daar de bestedingen met 15% tot 459 miljoen euro.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops